Интервю

Ще се включим в протеста заради здравния модел

19-09-2019 06:00
Мила
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
Ще се включим в протеста заради здравния модел Регламентирането на самостоятелни практики на медицински сестри и акушерки е необоснована мярка, казва д-р Николай Брънзалов
Управителният и националният съвет на БЛС проведоха заседания. Среща имаха и представителите на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари. Какво обсъдиха и решиха лекарите, за какво ще настояват пред властта и защо ще участват в организацията на протеста на медицинските сестри и синдикатите на 7 октомври, попитахме д-р Николай Брънзалов, който е представител и на двете организации.
- Д-р Брънзалов, на 13 септември се проведоха заседания на УС и на Националния съвет на Българския лекарски съюз. Как протекоха срещите, какви решения взехте?

- Националния и Управителен съвет на БЛС обсъди свои вътрешни въпроси. Също така всички районни колегии са единодушни, че не подкрепят новия здравен модел, предложен от министър Кирил Ананиев. Вследствие на това Управителния съвет на БЛС излезе с официална позиция по темата. Също така БЛС реши да се участва в организацията на общ протестен митинг на 7 октомври, организиран от БАПЗГ, КНСБ и КТ „Подкрепа". Националният съвет се обедини около решението в протестната декларация задължително да залегне позицията ни свързана с предложения вариант на нов здравен модел. Също така създадохме работна група по въпросите за специализантите за изготвяне за предложения за промени в Наредба 1. От страна на БЛС ще участваме аз от Управителния съвет ще и д-р Георги Тодоров от Контролната комисия, както и млади лекари и специализанти.

- Неодобрението на предложения нов здравен модел ли всъщност е основата причина, поради която ще се включите в протеста на 7 октомври?

- Да, ние смятаме, че е необходимо подобрение на системата, но стъпките трябва да бъдат координирани.

- За какво ще настоява БЛС при договарянето на НРД?

- Избрахме контактна група за водене на преговори и оттук нататък ще започнем по същество са оформяме конкретните предложения. И изрично уточнявам, че няма да има нито едно неразгледано предложение, стига да е подадено по надлежния ред. Иначе както вече е известно, ще настояваме увеличението на бюджета на НЗОК да бъде за цени, а не за обеми.

- Проведе се среща и на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари. Каква е равносметката от нея?

- НСОПЛ обсъди предложената промяната Закона за лечебните заведения, която предлага създаване на нов вид лечебно заведение и позволява медицински сестри и акушерки да имат самостоятелни практики. На този етап считаме, че подобна промяна не е обмислена и няма обосновка за развитието й. И ако има такава, то тя трябва да бъде публично обявена и обяснена. Относно Наредба 1 за специализациите също имаме становище. Трябва да се дообмислят някои моменти, защото промените не бива да бъдат механично пренасяни в специалността „Обща медицина". В тази връзка при създаването на тази контактна група, за която вече споменах настоявах да бъде включен и колега, който ще специализира „Обща медицина", за да може още в основа да се стиковат важните моменти, а не пак казвам да има механично пренасяне от специалност в специалност.

- Какви са проблемите на личните лекари в момента?

- Това, че са малко на брой, трудната специализация и административната тежест.

- Разкажете за информационния център, което ще поема обаждания на пациенти. Какво налага създаването му?

- Идеята на тази платформа е да функционира по следния начин, когато лекарят не може да говори разговорът да се прехвърли автоматично към въпросния център. Там телефонът се вдига както се казва от „ жив човек" , който дава търсената информация, ако тя е административна. Ако е чисто медицинска, кол центърът вече се обажда на лекаря и го информира за какво става въпрос и той вече е длъжен да вдигне и да се свърже с пациента. Тази система може да се надгражда, целта й е да ограничи безсмислените обаждания, при които не се налага изрично лекар да говори с човека. Както вече казах, смазани сме от административна тежест, също така и ние сме хора и не винаги можем да си вдигаме телефона и на трето място този център ще спомогне да започнат да се издирват различните видове пациенти, които трябва да бъдат информирани за медицински дейности като имунизации, профилактични прегледи, диспансерни и всичко останало.

- Какво стана изискванията на НАП личните лекари да свържат касовите си апарати с нов софтуер. Какви са сроковете и изпълни ли се вече това изискване?

- Ние изпълнихме изискванията на Наредбата и сменихме касовите апарати. Софтуерът трябва да бъде актуализиран на 1 януари да започне да работи по новите правила. Срещнахме голямо разбиране от страна на контактната група и на НАП, за това, че ние сме регистрирани като търговски дружества, но това не означава, че можем да бъдем приравнявани към един магазин. Нашите продажби са прегледи и във връзка с издаването на касови бонове, получихме разбиране, че трябва да има вариант за колегите, които желаят облекчен режим на СУПТО. Не може СУПТО да бъде въведен механично в нашите практики. Бе направен компромис относно документите, при които се използва софтуер на НЗОК, там да бъде въпросният облекчен вариант. Това важи за колегите, които са се спрели на него, защото има и такива, които желаят да се регистрират на т.н. пълно СУПТО. Това вече е въпрос на избор на всеки колега.

- При епидемията от морбили един от основните проблеми беше написаните, но неизвършени ваксини от личните лекари. Какви мерки трябва да се вземат, за да не се допускат такива порочни практики?

- Тук има един важен нюанс. Ставам дума за комбинирана ваксина за морили, паротит и рубеола. При извършване на серологично изследване при заразените се оказа, че антителата при другите два компонента на ваксината са на достатъчно добро ниво, а при морбили – не са, което навежда на мисълта, че има проблеми със самата ваксина. Иначе, по никакъв начин няма да протектираме и да застанем зад някой, който си е позволил да отчете и да не извърши ваксина. Това е много сериозно нарушение, граничещо с престъпление и всеки трябва да си носи отговорността и тук попада под ударите на много контролни органи- от закона през НЗОК и т.н. И като лекар и като представител на различни организации, в които съм член, заявявам, че няма да застанем зад порочна практика, това е индивидуално нарушение и трябва да бъде понесена съответната отговорност.






Да помогнем на Марти Да помогнем на Марти Необходими са 120 000 евро за животоспасяваща костномозъчна трансплантация
Архитектите са против сградата за детска болница Архитектите са против сградата за детска болница Според тях недовършената постройка е опасна и не отговаря на изискванията
Жена е забравена 6 часа в скенер Жена е забравена 6 часа в скенер Случаят е от болницата в Павликени
НЗОК платила 18.8 млн. на НАП за събиране на вноски НЗОК платила 18.8 млн. на НАП за събиране на вноски Здравната каса е единствената институция, която заплаща такса за тази услуга, става ясно от доклад на Сметната палата
10 % от приетите с инфаркт умират 10 % от приетите с инфаркт умират За първото полугодие на годината хоспитализираните с остър инфаркт в страната са 5 889 души
Сестрите с месец отсрочка за МЗ (ОБНОВЕНА) Сестрите с месец отсрочка за МЗ (ОБНОВЕНА) След като отказаха да излязат от сградата на министерството, те стигнаха до консенсус с министър Ананиев
Промениха Наредбата за медицинските изделия Промениха  Наредбата за медицинските изделия  С тях се въвеждат условия и ред за съставяне на списък на тези изделия и за определяне стойността им
20 акта за нарушения в детското хранене 20 акта за нарушения в детското хранене Проверени са 2462 кухненски блокове към градини, ученически бюфети и столове
Мотивират националните консултанти Мотивират националните консултанти Целта е те да се отзовават безотказно при спешните случаи, се посочва в мотивите на МЗ
Трима конкуренти за Детска болница Трима конкуренти за Детска болница До 40 дни ще стане ясно кой от участниците, подали оферта, ще бъде одобрен
1 2 3 ... 195 »