Мерки

Препоръките за хранене – настолна книга

16-05-2019 10:05
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Препоръките за хранене – настолна книгаОт това, какво слагаме на трапезата си, зависи в голяма степен нашето здраве
Тази седмица всички държави в ЕС отделят специално внимание на общественото здраве. Основна част от него е здравословното хранене. Какви съвети дават специалистите, какво да похапваме и кои продукти да избягваме, за да бъдем здрави, попитахме доц. Лалка Рангелова от отдел „Храни и хранене" на Националния център по обществено здраве и анализи.
- Доц. Рангелова, по-здравословно ли се храни днес българинът?

- НЦОЗА през последните години проведе много национално представителни проучвания по отношение на храненето и хранителния статус на населението. Данните ни показаха тенденциите, които се наблюдават в промяната на храненето, съответно в положителна и отрицателна насока. Те ни ориентираха и за характеристиките на храненето, като някои от тях са неблагоприятни, а други са добри. В сравнение с първите ни проучвания от 1998 г. наблюдаваме подобряване на храненето в някои аспекти. В други обаче се задържа тенденцията на неблагоприятните модели. Най-общо данните сочат, че политиката ни по отношение на храните и храненето върви в правилна посока, но процесът е труден, бавен и изисква много усилия както от страна на институциите, така и от самите хора.

- Имаме ли нормативна база, която да казва как да се хранят отделните групи от населението?

- Храненето е една много динамична наука. Тя непрекъснато се обновява, откриват се нови данни, проучванията продължават и това естествено води и до промяна на нормативната база. България е една от малкото страни в Европа, в която храненето на организираните групи е определено чрез наредби. През 2018 г. например излезе Наредба №1 за физиологичните норми за хранене на населението, която актуализира старата от 2005 г. Идеята е най-пълно да се задоволят физиологичните нужди на хората: да се постигне нормален растеж и развитие при децата, а при възрастните да се създадат предпоставки за дълготрайно добро здраве и работоспособност.

- Какви са препоръчителните норми за прием на белтък, мазнини?

- В Наредба №1 са записани препоръчителните норми за дневен прием на витамини и минерали, като стойностите на витамин D, витамин С, магнезий и селен са повишени спрямо предишната наредба. Промени има и при приема на основните макронутриенти: белтъци, мазнини, въглехидрати, изразени като процент от среднодневния енергиен прием. Например за възрастта от 19 до 65 години новите норми показват, че приемът на белтък ежедневно трябва да бъде от 10 до 20% от общия енергиен прием. Намали се малко нормата за въглехидрати. Те трябва да бъдат от 45 до 60% от среднодневния енергиен прием. По отношение на мазнините има леко увеличение на горната граница и те трябва да са от 20 до 35% от енергийния прием за деня.

- Това като продукти какво означава?

- Нито една храна не съдържа всички необходими за човека хранителни вещества, затова трябва да има баланс в приема на храни от основните групи. Като общият прием на белтъци, мазнини и въглехидрати, изразен като енергиен дял от среднодневния прием, трябва да удовлетвори нуждите на организма. Затова ежедневно трябва да се консумира поне по един представител от групата на зърнените храни; групата на месо, риба, яйца; групата на мляко и млечни продукти, групата на плодовете и зеленчуците. Имаме продуктови набори, които са актуализирани и са залегнали в наредбите за организирано хранене при децата. Те показват точно какво количество зърнени храни, мляко и млечни продукти, месо, риба и яйца, плодове и зеленчуци, мазнини и захарни изделия на трябва да ядат децата, за да се осигурят техните потребности от растеж и развитие.

- Кои храни препоръчвате да се консумират в по-големи количества и кои да се ограничат?

- НЦОЗА изработи и препоръки за здравословно хранене на отделните групи на населението. Това са реални, научнообосновани съвети за здравословно хранене и превенция на болестите. В препоръките има два вида послания. Промотивни, в които казваме: консумирайте разнообразна храна всеки ден, яжте зърнени продукти като важен източник на енергия, ежедневно консумирайте плодове и зеленчуци, за предпочитане сурови. Избирайте сезонните плодове, които са в момента на пазара, тъй като те имат максимално съдържание на витамини и минерали. Съветваме всекидневно да се приемат мляко и млечни продукти. Да се яде месо няколко пъти седмично, като децата да хапват пилето без кожа, червените меса без видими мазнини, за възрастните със здравословни проблеми важи същото. Да се ограничават захарните и сладкарските изделия – при децата максимум до 2 пъти седмично. При възрастните препоръчваме умерено количество алкохол. От друга страна, имаме и рестриктивни послания – с какво трябва да се съобразяваме. Да се ограничават захарните и сладкарските изделия – при децата максимум до 2 пъти седмично. При възрастните препоръчваме умерено количество алкохол. Да консумираме по-малко сол, да ограничим животинските мазнини, да предпочитаме печенето пред пърженето на храните. Националните препоръки са формулирани на базата на научните доказателства за приема на храни, хранителни вещества и здраве и затова трябва да бъдат настолна книга във всяко семейство. Те са основата, на която трябва да стъпи храненето на всеки отделен човек в домакинството, така че то да бъде здравословно.

- Има ли разлика в навиците при децата и възрастните? Коя от тези групи се храни по-здравословно?

- Промяната в храненето на населението е продължителен процес, защото моделът на хранене в семейството определя и навиците на децата. Родителите са първият пример за малчуганите, затова е много важно те да имат култура по отношение на здравословното хранене. Колкото и да се стараем в институциите да намаляваме приема на мазнини, захар и сол, ако вкъщи детето ги похапва в големи количества, няма да има никакъв ефект. Нашите изследвания показват, че след приемането на Наредбата за здравословното хранене на учениците и забраната да се предлагат някои храни в бюфетите и столовете, асортиментът на по-нездравословните храни в училище е намалял с повече от 70%. Това е предпоставка да се изгражда култура за здравословен избор. Например децата да свикнат да предпочитат натуралните сокове пред безалкохолните напитки. Вместо сиропирани сладкиши, в бюфетите и в училищните лафки вече има няколко вида сандвичи, които са точно описани. Тоест има храни, които задължително трябва да се предлагат на децата в ученическа възраст.

- Идва лято и отново на мода излизат диетите. Има ли опасни между тях?

- За мен самоволното прилагане на диети крие рискове за здравето. Самата същност на диетите е ограничителна, а някои от тях са свързани с драстично намаляване на мазнините или въглехидратите например. Това е сериозен стрес за организма, особено за подрастващия. Същото важи и за хората с хронични заболявания, тъй като диетите могат съществено да натоварят някои органи и системи като бъбречната, храносмилателната, черния дроб. Младият и здрав организъм е по-адаптивен и по-лесно може да понесе подобен стрес, но децата и възрастните със заболявания трябва много внимателно да бъдат поставяни на каквито и да било режими за хранене. Днес ние не говорим толкова за диети, колкото за начин на живот, при който здравословното хранене е едната страна. Другата е физическата активност. Те винаги вървят заедно в нашите препоръки. Идеята е така да се моделира храненето на отделния човек, че то в най-голяма степен да отговаря на неговите потребности. За да отслабне човек, е важно да се движи и да изразходва енергия, не само да ограничава храната.

- Все по-модерно става и веганството. Разрешено ли е при децата?

- За нас като специалисти по хранене веганството не е приемливо за детската възраст. Тогава организъм е в период на растеж и са му необходими много повече енергия и хранителни вещества в сравнение с възрастния. Веганската диета изключва консумацията на каквито и да било храни от животински произход, бедна е на пълноценен белтък, съществува риск от железен дефицит и дефицит на витамин В12, което е опасно за здравето на децата.

- Обявихте, че е задържана тенденцията за увеличаване на затлъстяването при децата. Все още ли е така?

- Данните от едно от последните ни проучвания сред учениците показаха именно това плато – задържане на нивото на затлъстяване при учениците. Усилията ни в тази насока са добри, дават резултат и трябва да продължат.

- Може ли храната да разболява? Какви рискове крие нездравословното хранене?

- Храненето е един от рисковите фактори, които можем да моделираме. Затова е много важно да имаме добра здравна култура. Нездравословното хранене може да способства за развитието на някои заболявания. Разбира се, ние имаме и генетична предиспозиция за определени болести, но считаме, че отключването им често пъти е свързано и с храненето. Визирам съвременните болести на цивилизацията, за които е установено, че имат връзка с това как живеем и какво слагаме на трапезата си. Това са захарният диабет, сърдечносъдовите заболявания, някои видове рак, остеопорозата и други.

- Може ли храната да лекува?

- Тя не е лечебно средство, но много сериозно може да подкрепи лечебния процес по отношение на вторичната профилактика. Може да помогне за недопускане появата на заболяване, което пък е първичната профилактика. Така че храненето има своето значение като сериозно подкрепящо средство за здравето на човека.

- Бихте ли дали на хората няколко съвета как да хранят здравословно?

- Най-общо, храненето трябва да бъде разнообразно, да включва всекидневно продукти от основните групи храни. То трябва да бъде редовно. Да не се пропуска закуската, особено при учениците. Добре е режимът да е редовно разпределен, като закуската, обядът и вечерята да са приблизително в едни и същи часове. Да не се допуска късна вечеря, особено преди лягане. Храненето да бъде самостоятелен процес, т. е. да не сядаме пред телевизора, поглъщайки неконтролируемо големи количества храна, а да се съберем на масата и да се храним в приятна обстановка. Добре е да се съобразяваме с порциите, тъй като те не са еднакви за всички. За възрастните порцията трябва да бъде около 300 грама, докато при малките от 1 до 3 години е 130 грама на основното ястие. Не бива да забравяме и физическата активност. За възрастните препоръчваме 30 минути ходене дневно, а за децата – по-голяма физическа активност. Например за учениците поне един час умерен спорт всеки ден е нещо добро. Необходим е и достатъчно сън – оказва се, че той е много важен фактор за нашето здраве. И естествено, профилактика на стреса. Всекидневието е много динамично и стресът засяга не само възрастните, но и децата.

- Какво е мнението ви новите храни, които навлизат на пазара, като чия, киноа, авокадо... Има ли някакъв проблем да ги предпочетем, след като не са типични за нас?

- По принцип няма храни, които да не са полезни. Ако са вредни, те ще бъдат отрови. Проблемът с новите храни на пазара е, че идват от целия свят и са традиционни за други народи и кухни, не за нас. Те могат да намерят място на трапезата ни, но по изключение, не бива да се превръщат в основни. Добре е да слагаме на трапезата предимно традиционните ни храни, които растат на нашите географски ширини. От време на време може да изберем и някоя по-екзотична, но не и изцяло да преминем на такива.







Безплатни прегледи за акне в Александровска Безплатни прегледи за акне в Александровска Кампанията продължава до 18 октомври, казаха от болницата
Злокачественото хематологично заболяване вече не е присъда Злокачественото хематологично заболяване вече не е присъда 10.5% от българите възприемат злокачествените заболявания на кръвта като лечими, a симптомите на онкохематологичните заболявания не са ясни за населението. Това стана ясно при скорошно проучване по темата. Какво е характерно за тази диагноза, какъв е напредъка на лечението, попитахме д-р Бранимир Спасов, директор на НСБАЛХЗ в София.
МЗ:Критиките за промените в Наредбата за детското хранене са неоснователни МЗ:Критиките за промените в Наредбата за детското хранене са неоснователни Българските държавни стандарти , се изготвят от Технически комитети към Българския институт по стандартизация, заявиха от ресорното ведомство
Искат разделяне на КП за рак на гърдата Искат разделяне на КП за рак на гърдата НЗОК да поеме имплантите при пациенти с мастектомия, настояват хирурзи-мамолози
София - европейска столица на неврохирургията 2022 г. София - европейска столица на неврохирургията 2022 г. Преборихме се с конкуренцията на Барселона и Тел Авив
Инжекции помагат при диабетна макулопатия Инжекции помагат при диабетна макулопатия Ако остане нелекувана, диабетната ретинопатия може да предизвика слепота, каза д-р Здравков
Контрацепцията не променя раждаемостта в държавата Контрацепцията не променя раждаемостта в  държавата Първите сексуални контакти са на около 13 годишна възраст и то не само при малцинствените групи, каза д-р Диков
10.5 % смятат рака на кръвта за лечим 10.5 % смятат рака на кръвта за лечим Това сочат резултатите от социологическо проучване на агенция ЕСТАТ
Исхемичната болест и рисковете които крие тя Исхемичната болест  и рисковете които крие тя Контролът на исхемичната болест на сърцето може да предотврати миокарден инфаркт, казва д-р Тодор Банов
Световъртежът не е болест Световъртежът не е болест Той може да се облекчи с наместване на отолитните фрагменти във вътрешното ухо, каза д-р Димитър Сянков
1 2 3 ... 42 »