интервю

Основният бич в България е корупцията

02-01-2019 08:00
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Основният бич в България е корупциятаТрябва да се платят дълговете на държавните болници, казва проф. Димитър Шишков
Краят на една година е време на равносметка и на надежда за промяна към по-добро. Как вижда здравната система през 2019 г., какви реформи трябва да се направят, за да са по-доволни както лекарите, така и пациентите, попитахме проф. Димитър Шишков, началник на Клиниката по урология на МБАЛ „Пловдив" и бивш депутат от "Реформаторския блок".
- Проф. Шишков, как оценявате бюджета за здраве за 2019 г., ще стигнат ли парите, след като има увеличение от 500 млн. лв.?

- Парите няма да стигнат, защото има тотално раздаване на болници не по предназначение, а по шуробаджанащина. Тези допълнителни средства на практика са определени за новите строежи, които се извършват в много частни лечебни заведения, за новите „крила" в болниците, които непрекъснато се появяват, защото липсва здравна карта. Това беше и целта да няма такъв регламент за определяне на необходимия брой легла, за които да плаща касата. Ако имаше, броят на болниците щеше да е според нуждите на населението, но тъй като явно са по-важни нуждите на някои верни „наши" болници, там, където са се накачили голям брой политици, парите няма да стигнат. Няма да са достатъчно и докато продължаваме да правим псевдореформи. В същото време хората трябва да подскачат до небето, защото има 100 или 500 млн. лв. отгоре. С тези допълнителни пари можеха да оправят дълговете на държавните болници, защото те изнемогват. По конституция държавното и частно здравеопазване са равнопоставени, само че едните извършват много по-малко реална дейност, отколкото другите. Частните нямат спешни отделения и всички тежкоболни отиват в областните или университетските болници. Тогава защо държавата не поеме своята отговорност, така че да осигурява истинско здравеопазване на хората? У нас всяка клиника или отделение е сключила договор за всички клинични пътеки, а в някои болници дори не знаят как се извършва дадена дейност по съответните пътеки. За толкова компетентни хора говорим! Скоро аз обявих, че в Клиниката по урология на УМБАЛ-Пловдив сме направили 500 ортотопични замествания на пикочен мехур. В града нямаме друго отделение, където да се извършва такова нещо. И не само в Пловдив, а в много от големите областни градове. Всички обаче имат сключен договор с касата и могат да взимат делегирани бюджети и за тази клинична пътека.

- Как се отчитат тези неосъществени операции?

- С фалшиви документи, но там не се проверяват хората така, както на други места. Примерно, както ме проверяват мен за това, че имам голям оборот. Имаме сключен договор за 32 легла и според вас, какво става с останалите, след като реалният им брой е 65? За тях трябва да има достатъчно пари, за да се разпределят в другите лечебни заведения. В България болница не се закрива, защото всяка си има делегиран бюджет, въпреки че такова понятие в здравеопазването не трябва да съществува. Това е същото, като да дам 1 млн. лв. на някого и да кажа, че за месец трябва да го оползотвори. Разбира се, че ще го направи. Ние обаче в държавните болници изнемогваме и пак повтарям – на едното място се работи, а на другото нищо не се прави, но се пише с химикалката. Още като депутат исках да се направят групи, в които да се включат журналист, човек от касата, друг от министерството, да се качат на колата и да отидат в първата болница. Когато влязат вътре, още при първия болен ще се види, че той не е опериран от това, което пише в документите. Контролът сега се осъществява само там, където не работят „наши хора".

- Новосъздадената мегаструктура за медицински надзор няма ли да промени ситуацията?

- Как ще промени нещо, като проверяващите са си толкова близки с част от болниците и са политически назначени. Напротив, накои хора ще забогатеят малко повече, отколкото досега. Само това ще се случи. Едни от най-работещите медицински структури в България бяха съсипани именно по този начин. „Пирогов" изнемогва, Александровска болница изнемогва, окръжните лечебни заведения в Пловдив и Стара Загора едва се справят. В същия момент аз имам от различни клиники ежедневно пациенти, които да не казвам в какво състояние идват. И от държавни структури също. Като политик исках да направя едно нещо – да се въведе публично-частно партньорство. Като работя в УМБАЛ „Пловдив", да мога да си взема клиниката под наем и да давам пари на болницата, а не да ме ограбват, както правят сега. Този месец съм изкарал реално 268 000 лв, без нито едно надписване и без скъпи пътеки, защото оборотът при мен е голям и е от цяла България. Говорих с един колега, който е собственик на частна болница и той ми каза, че ако отида при него, ще вземам 30 000 лв. на месец, а аз вземам 726 лв. като професор, и от клиничните пътеки още 3000 лв. В същото време болницата едва се крепи. Но не може в една частна болница да имат 5-6 човека в администрацията и те да си вършат перфектно работата, а в една държавна болница да има администрация от над 60 човека. Ако се реши да се направи структурна промяна, се обажда някое високопоставено политическо лице и се приключва с нея, защото в България всеки е с връзки.

- Кой от предложените нови здравноосигурителни модели, според Вас е по-добър – на пълната демонополизация на здравната каса или на допълващия?

- Здравната каса в началото беше заложена като демонополизирана структура със самостоятелен бюджет плюс държавно участие. ГЕРБ нарушиха това, когато взеха 1.5 млрд. лв. за попълване на дупки в държавния бюджет. Толкова ли са глупави германците, че имат 250 здравноосигурителни фондове. Явно не са го направили за да раздават пари наляво и надясно, а за да има конкуренция. А ние все още си живеем в комунизма. Не сме мръднали нито една стъпка напред. Така че първият вариант е за демонополизация на касата, но ако се говори за първи, втори и трети стълб, това също е демонополизация, но те не искат да ги въведат. За това нещо и като лекар, и като депутат се боря вече над 20 години. То беше заложено още в първите реформи, когато на власт беше СДС. Трябваше в кратки срокове да се въведе първи и втори стълб на здравното осигуряване, но не се случи.

- Вторият стълб трябва ли да бъде задължителен?

- Цялото здравно осигуряване трябва да бъде задължително, както е във всички страни в Европа. Ако не, болният да си плаща на 100% всичко. Така хората ще разберат, че има смисъл да се осигуряват. Освен това ние залагаме принципа на солидарност. Не можем да оставим бедните да мрат по улиците, а трябва да бъдем солидарни с човешкия живот, най-малкото защото сме лекари и човеци. Защото един докторр първо трябва да мисли за живота, а след това за пари, но нас ни принудиха да мислим как да си изкараме заплатите, не за наука. А как ги изкарваме? Вземаме тези пари, които са определени за лечение на болния, от т. нар. клинични пътеки. Ако искаме да има истински реформи, трябва да има първо остойностяване на лекарски, сестрински и като цяло медицинския труд. Истинско остойностяване, а не по шуробаджанашки - кардиоинвазивните вземат по 30 000 лв., а хирург, който се скъсва от работа, не може да си докара и 3000 лв. заплата.

- След като всички повтарят, че болниците са много, как трябва да се реши този въпрос, без да се спират инвестициите в сектора?

- Трябва да се забрани откриването на нови болници. В медицината не трябва да има дивашка конкуренция от феодален тип. Как може в Пловдив и съседните градове да има 36 болници на 400-500 000 души? И за какви инвестиции говорите, след като от държавата те са нула. Единствените хора, които инвестират, са частниците. Затова казвам, след като не могат държавните лечебни заведения да се справят, да ги приватизират. Има няколко частни болници, които работят добре и с качествени специалисти – „Каспела", „Софиямед", „Доверие" и други, но пък не може всяка година да изграждат по един нов хирургичен блок. Едно време имаше добри практики в политиката на здравеопазване и аз, който съм истински антикомунист, го признавам. Комунистите казваха например: на 100 000 души трябват толкова хирургични легла, толкова педиатрични и точка.

- Не трябваше ли здравната карта да свърши тази работа?

- Трябваше, но защо падна? Защото всички трябваше да бъдат удовлетворени. Как може да се строят непрекъснато нови болници и блокове в държавата? В същия момент не можеш да осигуриш пари на вече съществуващите. Има здравна политика, която е проста – ние трябва да осигурим или като лекари, или като политици нуждите на населението. Оттам нататъка, като са толкова велики частника или държавата, да работят на свободния пазар. И да се научат да плащат както трябва на медиците, а не да събират лекари - мъртви души. Половината по болниците са пенсионери, които не ходят на работа, но са си дали дипломите, за да може да функционира дадено отделение, болница и т. н.

- Какви промени очаквате за следващата година?

- Очаквам по най-бързия начин да се премахнат клиничните пътеки и да се минава наистина към европейски начин на структуриране на здравеопазването. Другото, което исках, е лекарите да преминат на заплати, а не да си вземат парите на остатъчен пнринцип. Така че първо трябва да се направи остойностяване на лекарския и въобще на медицинския труд. Ще видите как тогава няма да има надписване, защото от какъв зор да надписвам, когато знам, че ще си взема заплатата. Тогава ще мисля ли за нещо друго, освен за медицина? И знаете ли колко пари трябват за такова нещо – ние го изчислявахме, когато беше Реформаторския блок във властта – 248 млн. лв. За 1-2 години всичко щеше да си дойде на мястото и да има излишък дори от сегашните пари на касата. Но тогава нямаше 248 млн., а сега има 500 млн. лв. Само че ако попитате, какво става със задълженията на болниците, никой няма да ви отговори.

- Не мислите ли, че ще има съпротива ако се върне заплащането за длъжности?

- Връща се на заплата, която е достойна. Изчисленията ни показваха, че стартовата заплата на специализант трябва да е 2500 лв., а на медицинска сестра 1500 лв. Кое е недостойното, като се има предвид сегашното положение? Освен това законът можеше да запази всички привилегии – избор на лекар, избор на екип. Примерно, идва при мен човек от Русе, след като там са отпуснати пари за нещо, но няма кой да го оперира. Ако иска да дойде при мен, както е в Европа, желанието се заплаща от пациента. Така се стимулират добрите лекари, а не по фалшивия начин.

- Няма ли някакво разминаване между практиката и НЗОК, след като в болниците все по-често се оперира лапароскопски, а касата плаща за отворени операции?

- Няма лапароскопски пътеки. Някой трябва да ги остойности. Когато оперираме лапароскопски, обикновено се вписват в сега съществуващите. Консумативите, които са за лапароскопската хирургия в АГ, урология и ортопедия, са наистина по-скъпи от тези на отворената хирургия. Но са и малко центровете, където се работи лапароскопски.

- Не стимулира ли това плащанията кеш?

- Точно затова хората не желаят да си плащат осигуровките. Самата политика на държавата е грешна. Не може при нужда от 3 болници в Пловдив, да има 35. Няма как да се получи. Преди години в града ни имаше 4 болници и те не само че поемаха всичко като работа, не само че се работеше медицина, но и бяха напълно достатъчни за здравната политика на държавата в региона. Сега аз мога да изляза в този момент на улицата, да отворя един дюкян и искам да ви кажа, че ще вземам повече пари, отколкото ми дава моят директор, защото в случая и ръководството е виновно, когато не може да осигури средствата и да запази специалистите, които са най-важното нещо в една болница.

- Все пак трябва ли да се затварят работещи болници?

- Не е нужно да се затварят. Един от вариантите да има повече конкуренция е не раздаването на делигирани бюджети от НЗОК, а да има надграждане в здравното осигуряване, т. е. да има втори и трети стълб. Тогава е просто. Имаш задължителното осигуряване към НЗОК и ако искаш да получиш луксозно здравеопазване – да стоиш в отделна стая, ако искаш определен лекар да те оперира, тогава вторият стълб ще покрие тези екстри. Някой политик ще каже, че не можем да делим хората на имащи и нямащи. Ще му отговоря просто: „Няма и никога няма да има равенство между имащите и нямащите пари, защото едните са по-образовени и по-можещи от другите, едни са мързеливи, други работят по 12-14 часа". Тук не трябва да има демагогия, а истинска държавна политика и отговорност.

- Има ли гаранция, че тогава пациентите няма да доплащат допълнително?

- В България такава гаранция за нищо не може да се даде. Нали веднага ще скочи първият политик и ще започне да прави назначения и ако не изпълняваш, ще те уволнят. Защо, например, не направиха нещо друго – държавните структуроопределящи областни болници да минат на пряко подчинение на министерството. То и без това назначава директорите и бордовете. Знаете ли, че в началото на тази година аз съм занесъл три папки на министър Ананиев с всичко, което се е случвало в болницата и с информация, къде са отишли 17 млн. лв. И реакцията каква беше? Намеси се друг политик и сложиха вместо досегашния, предишния верен човек на управляващите. Това е! Как да има гаранция за каквото и да било? Гаранция може да има тогава, когато няма корупция. Затова европейците и всички по света казват, че основният бич в България е корупцията. Аз какво правя? Когато дойдат хора и искат да ги оперирам, ги пращам в касата на болницата. Хората си плащат избора на лекар, аз си плащам данъците и съм абсолютно спокоен, защото не вземам пари на ръка. Вземам си заплатата, когато хората отидат и си платят в касата и съм спокоен.

- Вярвате ли, че тази реформата ще се случи?

- Не, не вярвам. Аз виждам начина, по който продължават да се назначават директорите на болници. Ако трябва да има реално някакъв консенсус и някаква реформа, нещата са прости - първо не трябва да се правят политически назначения. Избираш си истински кадърен мениджър на болницата, кадърни хора, които ще управляват районните каси и т. н. Аз не казвам, че тези са некадърни, но те са политически поставени и винаги ще бъдат верни на този, който ги е назначил. Затова трябва да има демонополизация на касата. Да бъде на отделен бюджет, така както беше заложено още в началото на реформите по седесарско време. Първата голяма груба кражба от здравеопазването беше на министър Симеон Дянков, който взе 1.5 млрд. лв. от здравноосигурителните вноски на хората. Оттогава започнаха и тежките проблеми с финансирането. Защото няма резерв, няма от къде да дойдат допълнителни средства, няма натрупване. Освен това не знам дали са важни псевдомагистралите, защото те наистина са псевдо, след като за 3-4 години от Пловдив до Стара Загора вече липсва дясното платно. И аз съм бил от хората, които са гласували пари за това нещо, когато бях народен представител и изключително много съжалявам. Тези 400-500 млн. лв. дългове на болниците ние ги дъвчем от години, а трябваше да се изплатят, за да могат областните лечебни заведения да стъпят на краката си. Освен това те всъщност са направени от назначените ръководства от същите политици, които и в момента си слагат свои хора. Е, как тогава нещо да се промени? Няма как да стане. Просто ще откраднат 500 млн. лв. повече.

- Да попитам и за кадрите – как да задържим младите лекари и сестри в България?

- Ще ви дам един пример, какво направи министър Москов. В много отношения не съм съгласен с него, защото той трябваше да бъде по-твърд и да се държи по-мъжки с някои хора, но за други не мога да си кривя душата. Да сте чули напоследък анестезиолог да напусне България или да има недостиг на кадри? Значи този вариант на парче, трябва да стане политика за всички. Няма заплата за анестезиолог при нас по-малко от 3500 лв. на месец, защото пътеките, които бяха недофинансирани, Москов намери начин да се финансират. Ние, в моята клиника, се спукваме от работа, за да можем да осигурим някаква прилична заплата на сестрите. Може ли една сестра да обслужва 60 човека, хората да са доволни от нея, да няма никакво оплакване и тя да получи 700-800 лв. заплата. В същото време един необразован депутат да взема 3-4 хиляди. Само че народът сам си е виновен и затова да си сърба попарата. Но трябва да знаем и нещо задължително – при слаба икономика няма как да имаме сериозно здравеопазване. В Холандия бюджетът на здравните фондовете е над 100 млрд. евро, но там не са източвани каси, защото фондовете им нямат нищо общо с политиците и всяка каса гледа да печели и в същото време да дава справедливо. Така е в цяла Европа. Тук кражбата започва от най-високо ниво и стига до най-ниското. Оскотяването е на такова вече ниво, че има хора, които са готови за филийка хляб да те продадат 10 пъти.

- Как да завършим малко по-оптимистично, все пак идва Нова година?

- Министър Ананиев е един прекрасен финансист. Това е човекът, който през последните 20 години прави бюджета на държавата и успява да го скалъпи по някакъв начин. Но какъв е проблемът – изключително зависим е от управляващите. Ако го оставят той сам да направи нещата, без да му се месят, в което се съмнявам, може много неща да промени, защото знае как. Говоря за финансовата страна на здравеопазването. И наистина да направи назначения на местата, които са критични, със сериозни мениджъри, а не да слага същите, които са докарали болниците до това състояние.







Сертифицират СПА центровете Сертифицират СПА центровете Наредбата на МЗ цели намаляване на административната тежест
Таванът за ДМС - 3 заплати Таванът за ДМС - 3 заплати Очаква се увеличение между 150-250 лв. от 1 юли, болниците ще решават под каква форма да бъде разпределено
Майчин дом с робот „Да Винчи“ Майчин дом с робот „Да Винчи“ Инвестицията е 6 млн. лв., съобщиха от болницата
Медици и Омбудсман настояват за реформи Медици и Омбудсман настояват за реформи Съсловните организации на лекарите, зъболекарите и професионалистите по здравни грижи се срещнаха с Мая Манолова
Прегледите на пенсионери – с 2 млн. по-малко Прегледите на пенсионери – с 2 млн. по-малко Компенсациите за таксите на джипита и зъболекари са паднали с 4 млн. лв. през 2018 г.
1989 ученици станаха посланици на здравето 1989 ученици станаха посланици на здравето Отличиха 46 проекта, в рамките на конкурса са разработени 374 интернет сайта и електронни книги за здравословен начин на живот 
МЗ промени формулата за заплатите МЗ промени формулата за заплатите Предлага се съотношение - 1 : 1.7 : 2.2, министър Ананиев тръгва на обиколка ще представи методиката първо в Бургас, Варна и Велико Търново
Регламентираха дейността на медиаторите Регламентираха дейността на  медиаторите Очакваме процесът да бъде завършен с подготовката на Наредба за дейността им, каза проф. Ивайло Търнев
Награди за посланиците на здравето Награди за посланиците на здравето Министър Кирил Ананиев ще отличи победители в ученическия конкурс
Ананиев: 99% от методиката се приема Ананиев: 99% от методиката се приема Защо трябва да се правят протести в навечерието на увеличението на заплатите, запита здравният министър
1 2 3 ... 148 »