Препоръка

Поетапно захранване след поста

23-12-2018 08:00
Мила
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
Поетапно захранване след поста Месото в чинията да не е повече от 120 грама, не смесвайте алкохол, съветва проф. Донка Байкова
На 25 декември празнуваме Рождество Христово. Това е и първият ден, в който постилите 40 дни ще консумират животински храни. След периода на въздържание организмът е пречистен, детоксикиран, зареден с витамини, минерали. „Излъчени най-различни разградни продукти на обмяната, вещества с чужд произход влезли през входните врати на организма, през въздуха. Ние сме заредени с един добър биотонус, подобрени са нивата на холестерола, на кръвното налягане", разказа проф. Байкова.
За да нямат здравословни проблеми по празниците е добре да започнат с постепенно захранване. В дните преди Коледа от постното меню са били изключени животинските и белтъчни храни. Това означава, че ензимите, които отговарят за разграждането на тези продукти, не работят. Затова, ако веднага се нахвърлим на богатата Коледна трапеза,

това може да стресира организма ни.

Храносмилателната система се напряга от тежката храна и се появява болка, дискомфорт, като може да се стигне и до възпаление. „Рязкото предозиране и свърхкомбиниране на храни и напитки може да доведе до това. Към всяка съставка на храната, ще се насочат специфични ензимни системи, те трябва да бъдат произведени. Едни са при белтъците на млечните храни, други е към яйцата, трети към мазнините.

Ето защо нашият съвет е поетапно да включваме

различните видове продукти и в реда, в който сме ги изключвали", обясни проф. Донка Байкова.

Така например можем да започнем закуската с традиционната празнична баница, а на обяд да се захраним с месо. За вечеря пък можем да заложим на нещо по-леко-риба или салата с някакъв млечен продукт.

 

 

Не е необходимо този модел да се натрапва

 

по време на празника. Информираната домакиня може просто да го следва като съобразява сервирането и отсервирането с този ритъм на хранене като внимателно поднася и тактично изземва блюдата. Също така е добре порциите да са малки

и индивидуални, нарязани на малки парчета и гарнирани с леки безалкохолни напитки. През последните години например модерни станаха домашните цитронади, плодовите и билкови сокове.

 

 

Не е най-добрият избор обядът да бъде

 

комбиниран с тежки въглехидрати, макар и те да са присъствали в 40 дневния поста като картофи, ориз, боб. Гарнирането с леки зеленчуци са по-добрия избор, защото с тях по-лесно ще усвоим новата животинска съставка, която след постния период консумираме за първи път.

Обикновено на Коледа консумираме червени меса. Ако е печено свинско, по-добре да не се сервира горещо, за на не се облее със стопената мас, а да бъде леко охладено, да се нареже на тънки филии и да се направи едно голямо плато. Здравословният прием на месо на едно хранене е 120 грама, не повече.

 

Бялото птиче е по-лесно смилаемо,

 

но то може да остане за вечеря, по-добре е различните видове месо да не бъдат приемани наведнъж. Гарнитурите могат да бъдат пъстроцветни с цветовете на светофара-чушки, домати, моркови, нашенските туршии. Ако са солени, по-добре е туршията да бъде изкисната, за да избегнем подуваше и повишаване на кръвното. Сред зелените зеленчуци добър избор са руколата, задушения спанак или броколите. И по време на празничните трапези понякога се набляга на т.н. рискови храни с много оцветители и консерванти-торти обагрени с различни цветове, евтини майонези и др.

 

Препоръчително е да избягваме

 

такива храни, за да намалим риска от натравяне.

Смесването на тежки храни в комбинация с алкохол засилва риска от пренатоварване на храносмилателната система. Златно правило при алкохолните напитки е да не се смесват. Можем да заложим на нашенска ракия, на една-две чаши вино или пък на бутилка бира. Препоръчителните дози концентрат при жените са 50 грама, а при мъжете- 100 грама.

 

Задължително алкохолът трябва да бъде гарниран

 

с някаква течност, защото той дехидратира. На второ място алкохолът е мастно разтворима субстанция и затова е добре да върви с мезе.

„И да не приключваме непременно с шампанизирани вина. Или ако решим да ги опитаме, да бъдат в малки количества, просто за спазване на традицията", обясни проф. Байкова.

При консумацията на кафето също има някои тънки моменти.

 

Грешка е то да се поднася като десерт

 

след обилно хранене. Това е така, защото кофеинът допринася за екскрецията или излъчването на калций и желязото. „Те не се усвояват в максимална степен, а не е добре да губим ценни съставки именно на онези вещества, които са ни били дефицитни през 40 дневния период на пост. Затова и кафето, и черния, зелен чай се пият между отделните хранения, заедно с лек сладкиш, лека коледна сладка или щолен", категорична бе проф. Донка Байкова.

 

 

И не на последно място, добре е да комбинираме

 

празничната програма с движение като разходка, танци или пък просто да преместим в другата част на хола и да прекъснем гощавката. „Неслучайно празнуването на площадите е традиция в някои селища. Важно е да наблегнем и на естетичното, духовно общуване-да станем да видим елхата, да слушаме музика, а защо не и да излезем на чист въздух", коментира проф. Байкова.

Тя вече с нетърпение очаква да запретне ръкави и са приготви любимия си коледен щолен. Рецептата вижте по-долу.

 

 

 

Рецептата за щолен на проф. Донка Байкова

 

Необходими продукти:


250 грама брашно

250 грама захар

250 грама краве масло

250 грама сухи плодове

70 грама ядки

Лимонова кора

Ванилия


Начин на приготвяне:

Всички продукти се смесват в една гъста каша. Сухите плодове може и да нашенски ошав или пък стафиди, смокини и кайсии, ядките трябва да са начукани, но не наситнени.

С помощта на лъжица получената смес се пренася във формата за кейк, намазана с предварително с масло. Щоленът се пече доста дълго, на умерена температура, около 40-45 минути. Първо по-висока около 220 градуса, след това се намалява до 190 градуса. Щоленът се реже на много тънки порции.

Да ви е сладко!








Честита Нова Година! Честита Нова Година! Нека ни донесе здраве, щастие, много сбъднати мечти и ни направи малко по-добри
Равносметката като двигател на промяната Равносметката като двигател на промяната Превръщаме се в т.н. „човек нащрек", работата и личният живот трябва да вървят ръка за ръка, казва проф. Захарина Савова
Близо 2 млн. лв. събра Българската Коледа Близо 2 млн. лв. събра Българската Коледа Благотворителната инициатива на президента продължава и през новата година
Оптимизмът побеждава по света Оптимизмът побеждава по света Повече песимисти има в България, Турция, Сърбия, Обединеното кралство, отчитат от Галъп интернешънъл
Имайте упование в Бога и не се страхувайте от нищо Имайте упование в Бога и не се страхувайте от нищо Днес празнуваме Рождество Христово! Каква е същината на празника, защо Спасителят се роди на земята, какво е духовното търсене на съвременния човек и в какви заблуди живее, попитахме отец Добромир Димитров. Той е Протойерей, свещеник на Българската църковна община в Кент, Великобритания, и преподавател по църковно право в Православния богословски факултет на Великотърновския университет.
Честито Рождество Христово! Честито Рождество Христово!

Нека вярата, надеждата и любовта бъдат неотменни гости в живота на всеки от нас

Кой е Дядо Коледа? Кой е Дядо Коледа? Историята за благородството, става пример за подръжание, всяка година в дните около 25 декември
Коледна песен на 200 години Коледна песен на 200 години Историята на „Тиха нощ, свята нощ" започва през 1818 година
Роден като Гошко, вече е Салим Роден като Гошко, вече е Салим В дните около най-хубавите празници ще ви разкажем историите на онези малки ангелчета, подпомогнати от Българската Коледа
Фалшиви намаления грозят коледния пазар Фалшиви намаления грозят коледния пазар Проверявайте, какви са били цените на стоките преди месец, за да сте сигурни, че имат намаление, съветват от КЗП
1 2 »