Интервю

За всяко болнично легло се намира пациент

22-10-2018 07:43
Мария
Мария
Чипилева
chipileva@gmail.com
За всяко болнично легло се намира пациентЕдна от тях за мен е и приоритет, а именно изграждането на електронна здравна система, казва д-р Даниела Дариткова

Тази седмица в сряда депутатите ще гласуват вота на недоверие, който БСП внесе заради здравната политика на правителството. Освен това Надзорният съвет на НЗОК трябва да разгледа проектът на фонда за бюджет за 2019 г. Имаше ли основание за вота, добра или лоша е здравната ни система, какви промени да очакваме догодина, попитахме д-р Даниела Дариткова. Тя е председател здравната комисия в Парламента и член на изпълнителната комисия на ГЕРБ.

- Д-р Дариткова, очаквате ли изненади в сряда при гласуването на вота на недоверие?

- Теоретично и аритметично не би следвало да има достатъчно гласове за сваляне на правителството. Самият подход при избора на темата и представянето на мотивите за вота говореше, че не се търси именно тази цел. Ако колегите са искрени този път, защото много често след това се отричат от думите си, те просто искаха да се състои дебат на тема здравеопазване. Нещо, което разбира се е полезно,когато проблемите не се политизират, а се разискват конструктивно, с цел търсене на решение.

- Как смятате – много ли са проблемите в системата ни, подобрява ли се тя?

- Винаги съм била противник на обобщенията и категоричните заключения. Системата на здравеопазване е сложна, в нея непрекъснато се проявяват различни проблеми и твърдото ми убеждение е, че, когато говорим за реформа, няма как нещата да се подобрят изведнъж. Търсят се решения, прави се обратна връзка, тези промени се коригират, ако се налага. Така е било през целия период на управление на сектора. Имаше много интерпретации колко са годините, в които ГЕРБ управляваше. Ако сме коректни все пак – от 2009 досега са девет години, като се изключат двете години управление на друго правителство, минали са седем. В кръга на шегата мога да кажа, че сме минали първите седем години и сме натрупали достатъчно опит и негативен, и позитивен, и сме готови да направим необходимите промени в експресен порядък, защото имаше много забавени реформи. Една от тях за мен е и приоритет, а именно изграждането на електронна здравна система. Това е залегнало като един от първите приоритети в управленската програма.

- Един от основните мотиви за този вот беше предложената от министър Кирил Ананиев реформа, която да реши проблемите в сектора. Смятате ли, че моделите, които предлага могат да го направят?

- Парадоксално е, че намерения за промяна в изпълнение на решение на Народното събрание се оказаха основен мотив за вота. Министърът беше задължен от нас да представи моделите и той извърши сериозна работа, защото беше направен анализ на проблемите в здравеопазването, бяха използвани възможностите на социологическото приучване, за да се изяснят нагласите на българите. Този анализ сочи, а и чужди експерти го потвърждават, че 48% от плащанията за здравни услуги излизат от джоба на българина. Това не гарантира сигурност и ние трябва да търсим варианти, които да запазят солидарния модел на осигуряване, като да го развиват и усъвършенства. Това беше целта на министъра. Изключително полезно е, че той представи модели, защото е по-лесно да се правят дискусии върху варианти, които са вече изградени, а не имагинерни и все още в сферата на общите понятия. Затова тези модели са добра основа, за да може експертите да се произнесат, да се изчистят проблемните моменти и дори да се намери трети модел, който да отговаря на потребностите на българските пациенти, на възможностите на обществото и на очакванията му. Така че системата на здравеопазването да се подобри и да има нужната сигурност.

- Дали това правителство ще има времевия хоризонт да осъществи подобна мащабна реформа?

- Смятам, че, когато се постигнат консенсусните решения, те могат да се реализират независимо от това кое правителство управлява страната. И в здравеопазването нещата трябва да се случват точно така. Надявам се, че единната здравно информационна система ще се изгради в рамките на това правителство. Смятам, че трябва да завършим проекта за спешната помощ също в рамките на това правителство. По отношение на осигурителния модел - това наистина може да отнеме повече време. Защото и опитът в другите държави сочи, че е нужно време, но е важно да се постигне максимално широкото съгласие, после да подготвим законодателните промени. Оттук нататък е ясно, че с постигането на консенсус, независимо от избора на българите в бъдещите години на управление, ще се реализират промените.

- Защо здравната реформа се отложи във времето?

- Системата не е спирала да се реформира. През всички тези години имаше много промени, които сега няма как да изброим. Това, което бе непростимо дълго отлагано е единната електронна система. Защото ние стартирахме изграждането й още първия мандат, тогава касата твърдеше, че има готовност за електронна рецепта, оказа се, че не е така. Оттук нататък предстои много работа, за да се завърши електронната система.

- Вече текат съгласувателните процедури за бюджета на НЗОК, предвижда се с него да се направят доста промени в други закони, как гледате на тази практика?

- Това не е нова парламентарна практика в преходни и заключителни мотиви към закона на бюджета на касата често са предприемани и други промени, които касаят сектор здравеопазване. Тези промени трябва да са в посока да се изпълни и подпомогне бюджета на каста. Смятам, че такъв подход е оправдан, така или иначе народните представители ще го обсъждат, ще има възможност между първо и второ четене да се направят всички корекции. Не смятам, че трябва да се истеризира ситуацията около бюджета на здравната каса. Още повече, че имаме обещания за повече средства за здравно осигурителни плащания и трябва задължително ефективно да ги изхарчим.

- Каква е бюджетната рамка, с колко повече ще са парите на касата догодина?

- Нямам точните числа, ставаше въпрос за увеличение аналогично на това от тази година – около 400 млн. лв. Но по-добре да изчакаме точните цифри, тази седмица предстои гледането на бюджета в Надзорния съвет и там ще стане ясно.

- Предлага се да се въведе изискване касата да плаща само пътеки, осъществени от лекар на трудов договор, подкрепяте ли го?

- Аз лично виждам притеснение, че в много от болниците, далече от университетските центрове се търсят начини за гостуващи специалисти, за да се извършат манипулации,защото болницата разполага с техниката, но няма нужния лекар. Това е полезно за пациентите, защото на място се оказва нужната медицинска помощ. От друга страна дава възможност да се обучават работещите лекари. Надявам се, че в това отношение ще се допускат изключения.

- Но като цяло одобрявате подобна промяна, така ли?

- Категорично, защото иначе гастролирането на пациенти, които са не толкова ресурсоемки, от държавни в частни лечебни заведения е една негативна практика, която трябва да бъде елиминирана.

- А изключенията ще се заложат не само за дефицитни специалности, но и за отдалечени общински болници, така ли?

- Това е моето мнение, защото така ще се запазят практиките добри специалисти да посещават други болници и да извършват манипулации, които са в рамките на техните възможности, стига това да е ясно регламентирано.

- Това освен, че ще се намали нелоялната конкуренция между лечебните заведения, ще намали ли роенето на болници?

- Винаги съм твърдяла, че е парадоксално при дефицит на специалисти, особено на анестезиолози, непрекъснато да разкриваме нови лечебни заведения при условие, че изискването за сключване на договор с касата е именно кадровото обезпечаване. Защото е ясно, че болничната помощ и това свръх разрастване харчи ресурс, а там се печели от оборот. Валидно е правилото, че за всяко легло се намира пациент, това води до свръх хоспитализации и неефективно изразходване на средствата. Имаме достатъчно структури и трябва да ги оптимизираме, да дадем възможност кадрите в тях да се трудят пълноценно на работното място, което им е основно.

- В тази връзка се предлага разрешаването на нови болници да става на ниво МС или Парламент, това удачно ли е?

- Не бих искала да коментирам предложения, които още не съм видяла, нека видим окончателните текстове.

- Така или иначе обаче започна да се въвежда финансиране на медикаментите от касата на принципа на най-разходоефективната терапия, тази философия се предлага да се прехвърли и върху онкомедикаментите, ще я подкрепите ли?

- Бихме подкрепили всички мерки, които гарантират ефективното харчене на средствата за медикаменти. От предварителните ми разговори с отговорните представители на фармацевтичния бизнес разбираме, че те също искат да има предвидимост. Затова биха подкрепили възможностите за гъвкаво договаряне на отстъпки, така че да се запази бюджетната рамка. Механизмът, който беше въведен за договаряне на отстъпки върху иновативните медикаменти може да бъде разпрострян върху цялото портфолио на компаниите. Това ще даде възможност за предвидимост на разходите на НЗОК, в същото време ще гарантира достъпа на пациентите до медикаменти и до утвърдени и до нови терапии. Ще даде предвидимост и на фармацевтичните компании, които искат да знаят как ще развиват бизнеса си в съответната страна. Така че интересите ни са общи и адекватни законодателни предложения в тази посока, ще подкрепим.

- В тази посока вкарването на разхода за онколекарства в клиничната пътека би ли било адекватно предложение?

- Смятам, че, ако се възприемат новите механизми за договаряне на отстъпки, може да не се наложи включването на разходите на онкомедикаментите в КП.

- Смятате ли, че единният търг, който трябва да прави МЗ ще сработи догодина и ще реши проблемите?

- Искрено се надявам процедурите по въвеждането му този път да завършат успешно и намерението още на предходното правителство да се реализира. Това ще даде възможност за постигане на добри цени на медикаментите, което ще спести ресурс и ще гарантират достатъчно медикаменти за всички лечебни заведения.

- Постоянно говорим, че имаме непропорционално разпределение на тежестта на извънболничната и болничната помощ, ще се предвидят ли мерки в бюджета на НЗОК, с които догодина да се стимулира извънболнчината?

- Би трябвало да се подкрепи извънболничната помощ – първичната и специализирана. В хода на преговори с касата обаче трябва да се намерят механизмите, които наистина да бъдат в интерес на пациентите и практикуващите. Важно е добре работещата извънболнична медицинска помощ да показва своята ефективност чрез намаляване на необходимостта на хоспитализации.

- И това през какво минава?

- През добра бюджетна рамка за съответните дейности, смятам, че можем да се съобразим и с едно от исканията на БЛС – да се гарантират параметрите по отделните пера, така че да не се прехвърлят в други. Така се гарантира, че ресурсът ще се оползотвори за тези дейности.







Лимитирането е чужда материя за мен Лимитирането е чужда материя за мен Здравната система непрекъснато генерира новини – предстои приемането на бюджета на НЗОК и на министерството за 2019 г., обсъждат се нови модели на здравно осигуряване, текат преговори за Национален рамков договор за догодина. Как всичко това ще се отрази на университетската болница „Канев" в Русе, какви са основните проблеми там и идеите за решаването им, попитахме новия директор доц. Александър Парашкевов.
Застрахователите са за демонополизация Застрахователите са за демонополизация

Успоредно с нея от асоциацията предлагат и въвеждане на допълнителен доброволен стълб

Няма оплаквания към НЗОК за лечение в чужбина Няма оплаквания към НЗОК за лечение в чужбина Ще бъдат обсъдени всички варианти, за да се вземе най-доброто решение за организацията на работа след преминаването на Фонда за деца към здравната каса, каза Кирил Ананиев
Здравеопазването не е недофинансирано Здравеопазването не е недофинансирано България има близо до средния за ЕС разход в системата, правителството все още не е представило ясна визия за бъдещето на сектора, казват от ИПИ
Здравеопазването не е приоритет Здравеопазването не е приоритет Този бюджет е бюджет на доплащанията от пациенти, каза проф. Гирогор Димитров
Ремонтират здравните промени Ремонтират здравните промени Депутатите гласуваха бюджета на НЗОК на първо четене, Ананиев заговори за трети здравноосигурителен модел
НС заседава извънредно за бюджета НС заседава извънредно за бюджета Парите  за здраве са първа точка в програмата на депутатите
Касата чака 160 млн. от отстъпки Касата чака 160 млн. от отстъпки Болниците няма да плащат при прелицензирането си заради очакваните промени
Не може да си казват – оставете ни да лекуваме, както знаем Не може да си казват – оставете ни да лекуваме, както знаем За да се случат промени в нашия сектор, НЗОК и МЗ трябва да имат общи виждания, сега това е налице, казва д-р Дечо Дечев
Приеха здравния бюджет с критики Приеха здравния бюджет с критики Над 5.2 млрд. лв. са парите за системата догодина, но гилдията не е доволна от промените, които вървят с тях
1 2 3 ... 11 »