Интервю

Опитваме се да затворим вратичките за пушенето

13-08-2018 08:47
Лиляна
Ламбева
l_lambeva@abv.bg
Опитваме се да затворим вратичките за пушенетоНикой не забранява да се назначават хранителни режими във фитнесите, а да се предписват диети с лечебна цел, казва д-р Ангел Кунчев

Промени в различни посоки в Закона за здравето предложи ресорното министерство. Част от тях са свързани с регламентирането на по-строг контрол по отношение спазването забраната за пушене на обществени места. Предвижда се също ограниченията да важат и за наргилетата и бездимните цигари. Защо се налагат, какви са очакваните последици, попитахме д-р Ангел Кунчев, главен здравен санитарен инспектор на България.

- Д-р Кунчев, МЗ предлага разширяване на забраната за пушене на закрито. Смятате ли, че депутатите ще подкрепят тези промени в Закона за здравето?

- Има известно неразбиране по темата и затова една част от хората са настроени негативно. Мислят, че се опитваме да стесним отвсякъде възможностите им да пушат. Не стоят така нещата. Свидетели сме, че след въвеждането на забраната преди няколко години, с оглед да се осигурят все пак нормални условия за хората, които пушат, започнаха да се правят пристройки и навеси, и ние не сме против това. Който иска да излезе навън, особено извън летния сезон, трябва да има някакви нормални условия. Лошото е, че постепенно тези места започнаха да се разширяват, да се заграждат от 2-3 страни или изцяло с найлони, като в края на краищата станаха част от заведението. Сложиха се маси, започна сервиране, което вече коренно променя идеята за подобно място. Така че аз пак потвърждавам - нормални условия за хората, които пушат извън заведението, трябва да има, само че то не трябва да се превръща в допълнителна зала за пушачи. Това е нашето желание – чрез малко по-точно описание, какво е закрито пространство, да не позволим такова възползване от вратичките в закона, каквото има сега на много места. Не бих казал навсякъде, но за съжаление има и нарушения.

- В някои държави се разрешава пушенето в закрити помещения, стига в тях да не влизат сервитьори. Нещо подобно не се ли замисля и тук?

- Не, доколкото забраната касае по принцип обществените обекти, каквито са ресторанти, кафенета и т. н., ние не смятаме да разхлабваме режима и там да може да се пуши. Пак казвам – да се направят най-елементарни условия пред заведенията, за да може да се пуши, да се сложи навес, който да пази хората или да се загради от една страна, от където има вятър, това не е лошо. Но да се превръщат във втори зали в заведенията, в които се пуши, сервира се и има постоянно места за сядане - това искаме да избегнем.

- Очаквате ли протест от страна на ресторантьорите?

- Зависи от разбирането. Затова е и общественото обсъждане – който има идеи, включително за по-точно дефиниране на тези понятия, може да ги даде и те ще бъдат внимателно разгледани, но на практика това не променя коренно сегашната философия на закона. Просто не позволява заобикалянето му.

- Защо се забранява пушенето на закрито и на бездимните цигари, след като не застрашават здравето на околните?

- Виждате, че технологиите се развиват. Сега говорим за нагряване, в бъдеще могат да излязат и нови неща, но в края на краищата става въпрос за тютюневи изделия. Забраняваме дори употребата на т. нар. водни лули – наргилета, в които обикновено няма тютюн. Там се ползват различни растителни съставки, сушени плодове и т. н. Независимо каква

Технологиите се развиват, сега говорим за нагряване, но в края на краищата става въпрос за тютюневи изделия

технология се ползва, вредните влияния върху здравето на човека са абсолютно доказани и това важи за всички тези типове изделия. Така че за нас няма значение, каква е технологията за употреба, след като става въпрос за тютюнево изделие, би следвало тези забрани да важат за всички тях.

- Промените ще премахнат ли злополуките с пушенето на наргилета от деца?

- Точно това е идеята. Оттам възникна и необходимостта от промени в закона, тъй като тази материя не беше разглеждана до сега. Когато възникна обществен интерес и бяха направени справки с различни публикации, се установи, че наргилетата не са безвредни. В някои случаи дори са по-вредни, защото процесът на пушене продължава доста по-дълго, отколкото при една или две цигари. И освен това, дори да не са с тютюн, а повечето от тях съдържат, самото изгаряне, въглените, които горят, съдържат сериозно количество азотен и серен окис, въглероден окис, които имат достатъчно вредно влияние върху здравето, особено на подрастващите. Аз не зная защо преди години се утвърди мнението, че това е безвреден начин на пушене. Това не отговаря на истината.

- Достатъчно сериозни ли са предлаганите глоби за управителите на заведенията, за да се прекрати пушенето?

- Досегашната практика показа, че глобите са достатъчни като тежест и затова ние не предлагаме повишаването им. Промяна трябва да има във възможностите те да бъдат прилагани и контролът да е засилен, за да върши работа. Защото по досегашните разпоредби на закона, когато отсъства управителят, всички други лица си измиват ръцете, казват, че нямат отношение и излиза, че не можеш да търсиш отговорност от никого. С промяната всъщност се вменява като задължение на управителя и на собствениците да не допускат такава организация, независимо дали те са там или не, че да може да се пуши. А иначе тези размери на глобите са достатъчни, защото те могат да бъдат нееднократно налагани.

- Ще успеят ли инспекторите да осъществяват сериозен контрол?

- Правим две промени. С едната задължаваме отговорното лице – за него глобите са значително по-големи, тъй като е юридическо лице. На никого не е безразлично дали ще дава при всяка проверка хиляда или две хиляди лева. Няма такъв собственик, на който да не му пука от тази работа и да не се съобрази. Освен това въвеждаме и възможността при повече нарушения временно да бъде затварян обектът. Това е още по-сериозна мярка. Една от слабостите беше, че при много ограничения състав на Районните здравни инспекции, самият контрол е лимитиран и не можем да осигурим хора за огромния брой заведения. Знаете, в рамките само на една област, броят на обектите е в рамките на десетки хиляди. Така че възможността сега да осъществяват контрол и други органи, каквито са Инспекцията по труда, Агенцията по безопасност на храните, полицаите, включително общините, които могат да назначат такива хора, би трябвало да даде малко по-голяма ефективност и по-голяма честота на контрола.

- По този начин ли смятате да преодолеете кадровия дефицит в РЗИ?

- Не, дефицитът в РЗИ е факт. Проверките за пушене не са основната дейност на хората, които работят там. Те отговарят за много други неща, така че трябва малко да бъде подпомогната тяхната дейност. Реално дефицитът може да бъде преодолян, ако бъдат по-добре мотивирани хората с по-високи заплати. От началото на тази година фонд „Работна заплата" за РЗИ беше увеличен с 18%, но очевидно това не е достатъчно. Все още заплатите, сравнени с много други сектори са значително по-ниски и ние почти нямаме желаещи да работят в системата. И това е проблем за много от задачите, които се изпълняват като диагностика и контрол на заразните болести и други дейности, с които се занимават районните инспекции.

Глобите са достатъчни и затова не предлагаме повишаването им, а да има възможности да бъдат прилагани

- Предвижда ли се ново увеличение на възнагражденията?

- За тази година това стана факт. Имаше по-скоро административни проблеми по начина на усвояването на тези средства, които смятам, че до голяма степен са преодолени, но кога ще има нова стъпка, не мога да кажа. Разбира се, ние ще настояваме, но въпросът е да убедим Министерски съвет и Министерство на финансите, че това е необходимо.

- Кой проверява алтернативните лечители? Промените в закона ще въведат ли ред и при тях?

- Това е една много чувствителна материя, защото огромната част от тези лечители нямат никакво желание да бъдат регистрирани и да работят в рамките на закона. И досегашният текст предвиждаше такова нещо, само че почти никой не се възползва. Имаме справка за цялата страна, къде колко такива обекти са регистриани и се оказва, че средният брой е 2-ма - 3-ма за област. Всички останали са извън закона, работят нелегално, хората ги търсят, те оказват съответните услуги - не бих ги нарекъл в никакъв случай медицински. Само когато се стигне до големи фалове, до скандали и пострадали хора, тогава въпросът пак се поставя на дневен ред. Това е една от причините да направим промените в закона по такъв начин, че да стане невъзможно диагностична и лечебна дейност да бъде осъществявана от хора без съответното образование. Въпреки, че имаше такава възможност, хора със средно образование да изкарват обучителни курсове в рамките на 4 семестъра, пак нямаше желаещи. Но аз и не мисля, че за такъв кратък период можеш да придобиеш достатъчно знания, които да ти дават право да диагностицираш и лекуваш. Доста по-сложни са нещата в медицината.

- Тези, които лекуват нелегално, ще бъдат преследвани от закона, така ли?

- Да, на практика е така. Там, където има сигнали, а обикновено до тях се стига, когато има увреждане на здравето и самите хора, които са пострадали, търсят съдействие от държавата, тогава се реагира. Въпросът е, че когато има търсене и предлагане, и този процес е от двете страни, държавата много трудно може да контролира нещата на всички нива. Когато имаш проблем, не си доволен от здравната мрежа и търсиш алтернативен източник в интернет, шансът да попаднеш на мошеник, който ще ти вземе парите, е 90%. Аз непрекъснато влизам в сайтове на различни псевдолечители, виждам за какво става въпрос и смятам, че хората трябва да са малко по-критични. Няма как държавата да пази здравето им по-добре от самите тях. И ако въпреки всичко решиш да се довериш на такъв човек, обикновено даваш сериозни средства и виждаш, че няма ефект, чак тогава се сещаш да търсиш държавата, но тогава е малко късно.

- Законопроектът забранява на нутриционисти и специалисти по хранене без медицинско образование да работят. Това не противоречи ли на практиката в ЕС?

- Тук също има известно неразбиране. Никой не пречи на хората във фитнесите или салоните за красота да дават указания за физическите упражнения, включително и за начините на хранене. В това няма нищо лошо и те ще продължат да го правят. Няма забрана за това. Има забрана да диагностицираш и лекуваш пациенти – болни хора и да им назначаваш

Когато имаш проблем, не си доволен от здравната мрежа и търсиш алтернативен източник в интернет, шансът да попаднеш на мошеник е 90%

специфичен хранителен режим или диета, с оглед на тяхното лечение. Това вече е работа на лекарите. Но иначе как да се хранят правилно здравите хора, с какви храни, за това няма забрана и може да продължи.

- Лечебното гладуване също попада под санкциите на закона, защо?

- Ако е лечебно – да. Пак казвам, когато става въпрос за пациенти, отсреща трябва да има лекар. Когато става въпрос за здрави хора, които изпълняват различни здравословни хранителни режими, може. Тя и практиката го доказва - най-успешните центрове за гладуване и отслабване, са ръководени от лекари, защото трябва да имаш съответните познания по биология, по начините на реакции на човешкия организъм, за да си ефективен.

- Регламентирате и изискванията към здравните медиатори със закона, защо?

- Опитахме се да разширим тази мрежа. Тя помогна много в работата с малцинствените групи, с ромско население и ни се иска да продължим да разчитаме на нея. Но за да стане това, тъй като подборът на кадри е доста труден и обучението им изисква много време, решихме в закона да се разпишат изискванията, задълженията на здравния медиатор, така че да се подпомогне целият процес. Не всички общини разбират важността на тази дейност. Някои, макар че имат здравен медиатор, започват да му дават други задачи, затова искаме да е точно и ясно, какви са изискванията и задълженията към тази професия.

- Във връзка със сезона да попитам открити ли са нередности при проверките на водата в басейните и плажовете?

- Към момента басейните, които работят в България и са официално регистрирани са към 2786 и всяка година нарастват със 130-150. По-голямата част от тях са открити и работят по-активно в летния сезон – те са към 2000, но има и 726 закрити. Така че контролът върху тях не е ежедневен. РЗИ прави минимум по три пъти годишно проверки – в началото на сезона, в средата и в края, за да сме сигурни, че водата в тях отговаря на изискванията. Изследват се много показатели - PH, което трябва да е между 6.5 и 8.5, окисленост, която трябва да е не повечеот 3 мг на куб. дециметър, да няма никакво съдържание на амоняк и нитрити, желязото и мангана също трябва да са в определени норми, остатъчният хлор трябва да е точно определен, което е доказателство, че се извършва инфекционен режим, има биологични показатели за стафилококи и коли-бактерии, които също трябва да отговарят на изискванията. Моето впечатление е, че се спазват изискванията. Самите собственици са заинтересовани от това, защото ако водата не е добра, хората просто не посещават басейна. Освен това новите технологии дават възможност за много добро филтриране. Факт е, че на тези 2800 басейна, на които годишно ние правим около 6200 проверки, броят на спрените временно за почистване обекти е около 45-50 годишно, което значи, че никак не е голям. Там, където са по-леки нарушенията, не се спират обектите, а се съставят актове и предписания, но те също не са много. За цялата минала година са 61. Така че впечатлението ми е, че състоянието на басейните е добро.

- Променихте рецептурника за хранене на децата в градините и яслите. Това ще намали ли броя на затлъстелите малчугани?

- С промените на технологиите за хранене и включването на нови продукти, неминуемо трябва да се осъвременяват и рецептурниците, за да дадем възможност да се включват всички нови неща, стига да са доказано полезни. Така че промени ще има и в бъдеще. Разбира се, не всяка година, но на 5-6 години това е наложително. Някакви революционни промени няма, просто отразяваме всичко, каквото науката допълнително е препоръчала като прием на отделните групи храни, на

Догодина за най-рисковата група – хората над 65 години, ще се реимбурсира имунизацията за грип

мазнини, въглехидрати, белтъци и то съобразени за всяка една възраст, защото те не са еднакви в ясленска или училищна възраст. Между другото, не са много страните, които имат такива подробни рецептурници и това е заслуга на Националния център за обществено здраве и анализи. А иначе, дали това ще промени нещо съществено - не мисля, защото дори перфектна да е храната в училище и в детските градини, тя е само част от дневното меню и ако това не се съчетае с по-здравословното хранене в семейството, нашите усилия ще бъдат напразни. Но има светъл лъч в тунела. Знаете, че като страна сме една от тези в Европа с голям процент затлъстели деца във всички възрасти, но пък има една тенденция в последните 3-4 години на задържане и дори на леко подобрение, макар с половин или един процент. Тук нещата се случват много бавно и трудно, но е факт, че спряхме този непрекъснат процес на затлъстяване на децата, а дори в някои възрасти се пречупи тенденцията. Това се дължи не само на усилията на МЗ, а и на по-правилното хранене в самите семейства. Пак повтарям, че е ключова тяхната роля, защото каквото и да се прави в училище, детето има достъп до всички храни и може да си купи каквото иска. Така че ако са му създадени хранителни навици за чипс и кока-кола, то ще излезе и ще си ги купи.

- Ще има ли промени в имунизационния календар за следващата година?

- Отговорът е малко по-сложен. Промени ще има, но те ще влязат в сила от 2020 година, тъй като е необходимо време да се направят съответните заявки за ваксините, които искаме. От ръководството на министерството беше обсъдено и прието да отпаднат някои имунизации – една от тези за туберкулоза и една срещу пневмокок, а на тяхно място ще се добави една допълнителна доза, повишаваща имунитета към коклюш към по-високата възраст, защото се оказа, че тези хора са най-уязвими. Иначе, още до края на годината предстои утвърждаване от министерството и приемане от Министерски съвет на Национална програма за борба с грипа, която за пръв път да даде възможност за най-рисковата група – хората над 65 години, да се реимбурсира имунизацията, така че всеки да има достъп до модерни четиривалентни грипни ваксини. Това ще е за сезон 2019-2020 г.







Пушачите намалели с 10% Пушачите намалели с 10% МЗ бави промените за цигарите, имало хиляди предложения
Искат по-строг контрол на пушенето Искат по-строг контрол на пушенето Настояваме промените в Закона за здравето да се разгледат по-бързо, казаха от коалиция "България без дим"
Момичетата ни-първенци по пушене Момичетата ни-първенци по пушене 12.4% от смъртните случаи у нас възникват вследствие на вредния навик
Ирландия с награда за борбата с пушенето Ирландия с награда за борбата с пушенето

20 000 евро получава местното онкологично общество за интересната си кампания

Нов вид бездимни цигари на пазара Нов вид бездимни цигари на пазара Продуктът glo на Бритиш Американ Табако ще конкурира Iqos у нас
СЗО нищи рекламата на цигари СЗО нищи рекламата на цигари Зам.- министър Светлана Йорданова ще води българската делегация на конференцията в Женева, реши МС
Искат въвеждане на такса за пушене в бара Искат въвеждане на такса за пушене в бара Парите да се внасят в държавен фонд и да се харчат за социални дейности, предлагат от Българската асоциация на заведенията
Частичната отмяна на забраната за пушене влиза в пленарна зала Частичната отмяна на забраната за пушене влиза в пленарна зала Депутатите ще разгледат на първото си извънредно заседание промените в Закона за здравето, предложени от „Обединени патриоти"
Няма по-лош закон от неприложимия Няма по-лош закон от неприложимия Промяната на режима за тютюнопушене трябва да е предшествана от оценка на действащия регламент, смятат от БСК
Очакваме повишаването на глобите да отпадне Очакваме повишаването на глобите да отпадне

Само преди седмица министерството на здравеопазването представи за публично обсъждане сериозни промени в единия от трите основни закона в системата – този за здравето. Какво мисли за новите идеи съсловната организация на медиците, разговаряме с д-р Иван Маджаров.

1 2 3 ... 4 »