Спорт

Водна гимнастика за всеки

30-03-2018 08:47
Мая
Мая
Ковачева
kovachevamaya@yahoo.com
Водна гимнастика за всекиСамо след няколко посещения на басейна ще се чувствате променени, казва Габриела Панайотова

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. Започват с бързи диети, тежки упражнения. Дали обаче те са най-доброто решение? Може би има по-приятен и забавен начин да стегнете тялото и да влезете във форма за морските приключения. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.

Водната гимнастика е съвкупност от упражнения, които се изпълняват във водна среда, най-често в басейн, но понякога това може да стане и в морето. Поради плътността на водата натоварването върху мускулите и ефективността от упражненията са доста по-големи.
„В гимнастиката се ползват различни помощни средства, които да помогнат на човек както да се задържи на повърхността, така и да натовари определени мускулни групи. Аз работя с т.нар. макарони (това са продълговати гумени уреди, които се използват и в плуването), понякога гири, ластици, различни тежести, които се прикрепят към ръцете и краката", разказва Габриела.
Упражненията съдържат елементи от няколко вида спорт - синхронно плуване, плуване, бягане, фитнес и каланетика. Разнообразието на движенията е голямо. Всеки час задължително започва с минути за разгрявка и завършва с релаксация.


Време е за спорт


Понякога хората бъркат водната гимнастика с аква спининга. И двете дейности се извършват във вода, но имат различна цел и интензите

Визитка

Габриела Панайотова се занимава с плуване вече 13 години без да спира. Завършва спортно училище в София, но решава да избяга от стереотипа и се отказва да следва в Националната спортна академия, а се ориентира към Софийския университет, където следва „Архивистика и документалистика" Регистрира собствен клуб за плуване „Немо". От 2014 година се занимава с начално обучение плуване на деца и възрастни. Има 9 състезания зад гърба си като треньор. Вече 2 години води упражнения по водна гимнастика, рехабилитация и аква спининг към Спа център „Виктория".

Водната гимнастика може да бъде – по-спокойна (водна рехабилитация) или по-забързана (водна аеробика) в зависимост от това доколко човек е способен да извърши дадено упражнение. Действията са сходни, но скоростта се променя. Всичко зависи от вашето състояние и целите, които си поставяте. Ако имате по-сериозно гръбначно изкривяване или страдате от силни болки в колената, интензивната гимнастика не е препоръчителна. Специалистите съветват да започнете с по-бавни и плавни движения и постепенно да ускорявате темпото.
„Препоръчвам тези упражнения на всеки. Няма ограничение – млади, стари, жени, мъже, по-слаби или по-дебели. Водната гимнастика действа тонизиращо, стяга цялото тяло, укрепва мускулите. Вече две години водя подобни курсове и при мен са идвали всякакви хора – от деца на по 10-12 години, доведени от родителите си, до възрастни дами и бъдещи майки. За да се запалиш по водната гимнастика обаче, трябва да усетиш, че това е твоят спорт", усмихва се треньорката.
Заради спецификата на водата, движенията, изпълнявани в нея са благоприятни и за следоперативни състояния и за бременни жени.


При болките в гърба


Както всички водни спортове и гимнастиката помага за цялостно укрепване на тялото – мускулите на гърба и стомаха, помага при изкривявания. „По-леките упражнения се препоръчват и за хора, които се възстановяват след тежко падане или дори катастрофа. Същото се отнася за пациенти с дископатия, проблеми с гърба след продължителна работа с компютър", казва Габриела. При водната гимнастика няма изолирано движение. „Дори, когато правите упражнения само за ръцете, цялото ви тяло се напряга, за да запазите баланс във водата. Така работят мускулите на краката, гърба, корема. Непрекъснато се движите", разказва още тя. Когато се упражнявате в басейна, ставите не се натоварват.
Водата поема до 80% от теглото ви и олекотява тялото. Освен това оказва допълнително натоварване върху мускулите. Не на последно място гимнастиката укрепва и сърцето и осигурява притока на повече кръв до всяка част на тялото. Доказано е и, че има положителен ефект при разширени вени, дископатии, дискови хернии, болки и отоци в краката, застоял начин на живот.


Сбогом на калориите


Без съмнение водната гимнастика стяга тялото. Дори за един час може да се разделите с повече от 600 - 700 калории. „След упражнение човек е много гладен. Ако иска да отслабне, трябва да потисне това чувство, защото много бързо може да върне изгорените калории. Когато говорим за отслабване, въпросът винаги опира до храната. Може да се движите много, да спортувате, но ако се тъпчете, килограмите няма да изчезнат. Разбира се, гимнастиката стяга и то много. Това е една от причините хората да се чувстват по-красиви, да имат самочувствие. Хубавото е, че първите резултати могат да се забележат само след няколко посещения. Ако човек не се е движил, ако е водил заседнал начин на живот, то дори след третия-четвъртия път ще види как тялото му се променя. Това е така, защото мускулите се активизират бързо. Много е важно обаче тренировките да се променят. Малко хора знаят, че дори да ходят всеки ден на фитнес или друга тренировка, ако повтарят едни и същи упражнения, тялото им ще свикне и няма да има желания резултат. Ето защо и аз, и колегите ми се стремим непрекъснато да променяме упражненията – да включваме нови, да сменяме ритъма. Така мускулите ще се напрягат все повече и повече", допълва Габриела.


Бъдещи майки – напред


Водната гимнастика не е масов спорт при бременните и задължително трябва да се практикува само след изричното разрешение на лекар. Габриела обаче споделя, че в курсовете си е имало бъдещи майки, които останали много доволни от резултатите. „Две дами посещаваха редовно моите часове и бяха очаровани. Разбира се, в такова състояние човек трябва да избягва определени упражнения", съветва тя. При водната гимнастика за бременни обикновено се изключват упражнения, които засягат кръстно-поясната и коремна област и се набляга на такива, които натоварват проблемните зони: гръб, кръст, крака, седалищни мускули, ръце, рамене. В практиката е доказано, че бременните раждат по-лесно и се възстановяват по-бързо след раждането, ако са практикували водна аеробика.







Сиренето менте на отделен щанд Сиренето менте на отделен щанд Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност? Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

В ритъма на щастието В ритъма на щастието За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Бъдете център на света си Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то? Филър – що е то? Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
Бягането - лекарство за модерния живот Бягането - лекарство за модерния живот За рисковете от маратона и ползите от бягането в умерени граници, обяснява физиотерапевтът Димитрина Сивкова.
Да се влюбиш за 60 секунди Да се влюбиш за 60 секунди

Как да открием любовта, как да я възродим за нас лично, има ли универсални рецепти или поне някакви правила, точно на "Св. Валентин" попитахме проф. Захарина Савова.

Тенисът ни прави по-умни Тенисът ни прави по-умни Гришо вдъхновява мнозина да последват примера му. За ползите и вредите, за важните неща, които трябва да знаем за тениса, се обърнахме към д-р Мариета Караджова.
Четири диети за перфектна фигура Четири диети за перфектна фигура

Времето бавно се затопля и пролетта чука на вратата. Експертите съветват именно сега да започнем с премахването на излишните килограми от зимните месеци. 

Езикът на цветовете Езикът на цветовете Цветът на 2018-а година е ултравиолетовото. Какво означава и как ни влияят цветовете, попитахме Елица Великова. Тя е арт терапевт и психолог.
1 2 3 ... 6 »