Бизнес

Устойчив ръст на фармацевтичния пазар

20-03-2018 08:00
Clinica.bg

press@clinica.bg
Устойчив ръст на фармацевтичния пазарС 11% се очаква да се увеличат продажбите на медикаменти през тази година
Фармацевтичният пазар у нас бележи стабилен ръст, който се очаква да продължи и през следващата година. Това показват данните на международната анализаторска IQVIA. Те бяха оповестени по време на „Десетата маркетингова конференция за фармацевти", която организира дистрибуторът на медикаменти „Стинг".

Между 7 и 10 процента е ръстът на фармацевтичния пазар у нас през изминалите пет години. Най-голям той е бил през миналата година, когато е достигал 10%. Очакванията на анализаторите обаче са през тази увеличението на продажбите на медикаменти в страната ни да е 11%. Причините за това са в навлизането на нови медикаменти, незадоволени нужди на пациентите и потребителите, отделянето на все по-голям обществен ресурс за лекарства.


Пазарът през 2017 г.


На 3.372 млрд. лв. възлиза обема на фармацевтичния пазар по крайни цени през 2017 г., в абсолютни цифри увеличението спрямо предходната година е 313.6 млн. лв. В цифрите са калкулирани и 130 млн. лв. от отстъпки, които компаниите са дали на здравната каса.

Най-голяма част от пазара – 2.011 млрд. лв., са реализирани през аптеките. Нарастването през този канал на продажби е достигнало 166.7 млн. лв. Болничният пазар също отбелязва стабилно увеличение от 98.3 млн. лв., достигайки 595.9 млн. лв. Основната причина за него са продажбите на онкомедикаментите, които по данни на здравната каса заемат над 327 млн. лв.

Положителен остава ръста и на пазара за медикаменти без рецепта и хранитени добавки (ОТС). През миналата година този сегмент нараства с 48.6 млн. лв., достигайки до 764.1 млн. лв. Динамиката в него обаче не е с еднакъв знак – докато при хранителните добавки се отчита увеличение на продажбите със 7.7% до краен клиент, то при продуктите без рецепта този показател е минус 1.3%. Причината за това е в сезонния характер на голяма част от тези лекарства, смятат анализаторите.


Динамикатa при аптеките


Не еднозначно е и представянето на аптеките през изминалата година. В голяма степен то зависи от географското им положение и портфолиото, с което разполагат. В сегмента на ОТС медикаментите най-голям пазарен дял заемат дългите вериги с над 50 обекта. Въпреки че общо в тях има 624 аптеки, през тях са минали 41% от продажбите. В същото време в 1482-те единични аптеки са се осъществели 21% от всички покупки на тези продукти. Останалите са извършени в късите и средни вериги, чийто общ брой на обектите е близо 1000. Аналогично е положението и при медикаментите с рецепта. Там пазарният дял на големите вериги е 45%, а на индивидуалните - 20%.


За какво харчим най-много


Петте класа продукти с рецепта, които през миналата година са генерирали най-много средства, са онкология, кардиология, метаболитни заболявания, неврология, респираторни болести. Те съставляват 70% от общия прескрипторен пазар в България и 67% от този в държавите от Централна и източна Европа (ЦИЕ), където освен България са Румъния, Сърбия, Унгария, Чехия, Словакия, Словения, Хърватия, Полша. Друга разлика с тези държави е, че ние изразходваме повече средства за кардиология и онкология, а по-малко спрямо тях за неврология.

При ОТС сегмента петте най-продавани продукти са срещу болки при възрастните, лекарства срещу хрема или грип, за възпалено гърло, за отпушване на носа, както и пробиотици. Данните обаче показват, че при повечето от тях, които са свързани с настинките например, няма ръст заради сезонността им. За сметка на това пробиотиците отчитат сериозно увеличение на продажбите. Заради това експертите препоръчват на фармацевтите да заложат на тях, както и на продукти за облекчаване на мускулната болка, ставите, превенция на сърдечните атаки и на уринарния тракт и други области, където няма сезонност на търсенето.


Най-големите сред големите


Особени изненади през миналата година няма и сред класацията на фармацевтичните производители (виж таблицата). Приходите на компаниите, които са в ТОП 10, реализират 1.257 млрд. от общия прескрипторен пазар. На челно място в тях са най-големите производители на иновативни онкологични медикаменти в света – Novartis и Roche, следвани плътно от Actavis. Сериозно внимание обаче заслужават Abbvie и MSD, които отчитат огромни ръстове на приходите си - около 50%. То се дължи на навлизането на революционните противохепатитни терапии на двете компании и е характерно не само за България, но за света.


Очакванията за 2018 г.


Пазарът ще продължи да расте и през тази година, достигайки увеличение от 11%, смятат анализаторите. Основните фактори за това ще са по-големият бюджет на НЗОК за медикаменти, нови молекули, включени в списъка за реимбурсиране и ефекта

върху договорените постъпления. Също така незадоволените медицински нужди особено при HCV, онкология. Както и повишеното потребление на някои чуждестранни клиенти. Благоприятни фактори за очаквания ръст са по-ниската безработица през 2017 спрямо 2018 г. От другата страна на бариерата са механизмът за договаряне на отстъпки, бавният и непрозрачен процес за оценка на новите молекули, рестриктивното ценово регулиране, въвеждането на електронен търг, както и въведеното наблюдение на реалната ефективност на новите лекарства.

При ОТС сектора пък основните фактори на растежа ще са ниските нива на консумация на глава от населението на добавки, ценовата оптимизация в някои райони, подобрените механизми на веригите аптеки за препоръки, новите продукти.

 

ТОП 10 на производителите на лекарства с рецепта

 

Компания Оборот в лв. Ръст

1. NOVARTIS 200 млн.   4.85%

2. ROCHE 179 млн. 8.69%

3. ACTAVIS 153 млн. -2.16%

4. ABBVIE 134 млн. 54.35%

5. SANOFI-AVENTIS 113 млн.   - 5.15%

6. GSK 111 млн.   13.28%

7. PFIZER 108 млн.   17.14%

8. ASTRAZENEKA 97 млн.   14.08%

9. MSD 82 млн.   40.07%

10. SOPHARMA 78 млн.   1.84%

Общо 1.257 млрд.   11.26%


Източник: IQVIA


ТОП 10 на производителите на ОТС


Компания Оборот в лв. Ръст


1 ACTAVIS 40.9 млн.   -0.7%

2 SOPHARMA 34.6 млн. -0.6%

3 GLAXOSMITHKLINE 29.0 млн.    -4.0%

4 SANOFI-AVENTIS 26.3 млн. 3.9%

5 NOVARTIS 26.3 млн. 6.9%

6 BOOTS 25.2 млн. -0.2%

7 BAYER 24.1 млн. -7.0%

8 VEDRA BG 19.6 млн. 12.3%

9 NATURPRODUKT BG 19.2 млн.   13.9%

10 WALMARK 19.0 млн. -3.4%

Общо 264.2 млн.  1.1%


Източник: IQVIA







Справките за хонорари вече сайта на НАП Справките за хонорари вече сайта на НАП Данъчната кампания тази година е до края на април
НАП да въведе и отрицателен финансов баланс за лекарите НАП да въведе и отрицателен финансов баланс за лекарите Общопрактикуващите лекари се обявиха против идеята данъчните да имат достъп до медицинските данни, с които работят. Според тях по този начин се нарушават правата на пациентите и лекарската тайна. Какво ще се случи, ако НАП не се съобрази с аргументите им и какви са основните проблеми пред медиците, попитахме доц. Любомир Киров.
1500 лекарства напуснали страната 1500 лекарства напуснали страната Достъпът до нови лекарства у нас може да се забави с 3 години
Глад за среднисти до 15 години Глад за среднисти до 15 години Пазарът ще бъде запълнен от кадри с по-високо или по-ниско образование, каза министърът на труда и социалната политика Бисер Петков
Помощи за дете с по-малко документи Помощи за дете с по-малко документи Родителите ще са облекчени, защото информацията ще се събира по служебен път, съобщиха от МТСП
Разходите на бизнеса за труд растат Разходите на бизнеса за труд растат Данните са на НСИ за четвъртото тримесечие на 2018 година
МЗ казва какви лекарства да се използват МЗ казва какви лекарства да се използват Ведомството предлага за обсъждане две нови фармако-терапевтични ръководства
Заплатите у нас в застой Заплатите у нас в застой Данните са на Евростат и са за последното тримесечие на 2018 година
Близо 3 240 са работещите у нас Близо 3 240 са работещите у нас Това са хората в активна възраст, съобщават от НСИ
Индекс мери активността на населението Индекс мери активността на населението Документът е част от Националната стратегия за активен живот на възрастните хора в България (2019 - 2030 г.)
1 2 3 ... 69 »