Спорт

Бягането - лекарство за модерния живот

19-02-2018 08:30
Кремена
Кремена
Рикова
kremena.rikova@gmail.com
Бягането - лекарство за модерния животПомага при всички заболявания, следствие на стрес и прави масаж на органите, казва физиотерапевтът Димитрина Сивкова
36 часа бягане и ходене без почивка е натоварване, изключително трудно и изхабяващо всички резерви в тялото. Това е екстремна ситуация за тялото и психиката на човека, който е решил да стигне до тези граници на възможностите си, обяснява физиотерапевтът Димитрина Сивкова, която бе част от благотворително предизвикателство, което ултрамаратонецът Краси Георгиев осъществи през миналия месец в помощ на децата с онкохематологични заболявния. А сега споделя, както за това нечовешко усилие, така и за ползите от бягането в умерени граници.
„Идеята е на Краси. Дойде и ме покани да се включа. Аз разбира се нямаше как да устоя, Краси има много опит в ултрадългите бягания, страхотен човек е, а и предизвикателството си го биваше - 36 часа на пътека и то с кауза", споделя специалистът за проекта. „Аз се включих като негов физиотерапевт в екипа му. Следях за общото му състояние, напитките и да не пропусне хранене."

По думите й при много дългите и екстремни бягания леките масажи, стречинги, тейпинги и други възстановителни техники от физиотерапията са от голямо значение, като част от превенцията на по-сериозни спортни травми. Много важно е също така и поддържането на водно-солевия баланс в тялото и храната, защото ако има недостиг на някои микроелементи или хранителни вечества, тогава масажи и физиотерапия няма да помогнат.



Димитрина Сивкова е физиотерапевт (кинезитерапевт). Тя е собственик на център за масажи и физиопрофилактика Фина Стaйл. Физиотерапевт в медицинскатa комисия на ITRA (International Trail Running Asсotiation). Член е на Асоциация на физиотерапевтите в България. През 2009 г. завършва Нов български университет, магистър "Здравна политика и здравен мениджмънт", а преди това е завършила Национална спортна академия, специалност "Кинезитерапия" (Физиотерапия). Част от екипa на различни състезатели и ултрабегачи. Беше част от екипа на Краси Георгиев, който бяга благотворително 36 часа по пътека.

 

36 часа бягане и ходене без почивка е изключително трудно

 

и изхабяващо всички резерви в тялото натоварване. Това е екстремна ситуация за тялото и психиката на човека, който е решил да стигне до тези граници на възможностите си. „Краси в случая имаше много силна мотивация и кауза и това много улесни работата ни. Почти винаги тези натоварвания са свързани с моментни възпалеия болки в ставите и сухожилията, както и други по- опасни състояния и усложненния. Ние, хората от екипа се опитваме да ги открием и да ги избегнем, разпознавайки началните симптоми", уточнява Сивкова.

Понякога един поглед е достатъчен, за да се насоча какво се случва в тялото и главата на бегача. Важното е да се знае какво се случва и как да се възстанови. Тук вече голямо значение има и опитът. Когато човек има опит, както в случая с Краси, той може да премине през това предизвикателство. Хора без опит и правилните тренировки не биха се справили с нещо такова. При бягането на пътека или едно място психическият фактор е много силен. Човек лесно би могъл да се огъне. Хората, които идваха, много ни помогнаха от тази гледна точка. Даваха му кураж и разнообразяваха денят ни. Имаше и много силни и положителни емоции, които направо те разтърсват, но това е част от екстремните бягания, смята физиотерапевтът.

 

Бягането е най-естественото нещо за всеки човек,

 

затова съм убедена, че е здравословно, категорична е Сивкова. Според нея обаче не е задължително да бягаме рано сутрин, тъй като при всеки биологичният часовник и навиците са различни. Така че – няма значение по кое време сте решили да бягате. Важното е да не е веднага след хранене. И ако е за здраве, и по-малко – до 5 км е добре, съветва специалистът. Няма общоприета формула за времето, което трябва да бяга един човек, за да е здрав и във форма, без да е спортист. В последните години това става все по относително. „Да кажем

 

на седмица 20 – 30 км се водят здравословно тичане.

 

За форма – малко повече. Зависи също и от видът на трениривки и скоростта с която се тича, възрастта и други фактори", смята физиотерапевтът. И ако я попитаме кое е по-добре – бягане или ходене, Димитрина Сивкова е категорична: „Естествено, че бягането. Ходенето и разходките не би трябвало да се броят за спорт при здрави хора и хора под 70 години. Изключая скороходството." И все пак, за какво помага джокингът, специалистът отговаря с усмивка: „Хаха, все едно да ме попитате за какво помага ходенето и движението. За всичко! Няма орган или система в човешкото тяло, която да не се включва активно и да не подобрява функцията си при бавно бягане."

 

Бягането прави своеобразен масаж на вътрешните органи,

 

те работят по-добре - да вземем например един стомах, бъбреци или други коремни органи, обяснява специалистът. Освен това, се предотвратява спадане на органите, сраствания и т.н. Много важен е факторът и релаксация и балансиране на нервната система, което индиректно подобрява функциите на цялото тяло. За стави, мускули, сърце и дишане – повлияват се, тренират се и се поддържат в много добра форма. Плюс, че може да отслабнете, ако тичане. Разбира се, с повече бягане.

При хората с наднормено тегло проблемът не е бягането, а теглото. То няма да им даде възможност да избягат 100 км, дори и да искат. От тази гледна точка приемам, че няма бавно бягане за здраве, което да навреди, смята Сивкова. Според нея бягане и ходене може да се редуват в една тренировка, докато хората отслабнат малко и се адаптират към бягането. Затова има специални тренировъчни програми за такива хора, както и много случаи на ултрамаратонци и маратонци започнали да бягат, за да отслабнат. Но отслабването не е най-големият стимул. След определени километри хората започват да се наслаждават на бягането, за някои хора то се превръща в голяма страст.
И независимо дали сте с наднормено тегло и искате да отслабнете или имате друг здравословен проблем, ако говорим за бягане в парковете и планините, Димитрина Сивкова препоръчва

 

при всички „модерни" заболявания, вследствие на стрес и застоял начин на живот бягането.

 

Защото то се отразява изключително добре. То подобрява кръвообръщението и храненето на всички органи и системи в тялото. Балансира нервната система и поддържа функционално тялото в много добра форма. Според нея при заболяванията от сорта на тежки форми на сърдечно-съдови заболявания, дегенеративни ставни заболявания, неврологични заболявания и др. бягането би било трудно. „Може да се говори по-скоро за невъзможност на хората да бягат - ако са лимитирани от тежки заболявания, те не могат да бягат. Според мен тук е много актуален изразът „Дозата прави отровата". Но всеки, който може да бяга дори и малко - защо не опита?"

И все пак, ако нямате здравословни проблеми и сте решили да бягане, физиотерапветът съветва да се доверите на треньор. „Ако решите да увеличавате километрите и си поставяте големи цели за дълги бягания, не бъдете сами. Има добри треньори, които биха им помогнали. Така ще си спестят бъдещи посещения при нас." И маркира като чести грешки при бягането липсата на загрявка, като причина за травматизъм. Неудобни маратонки и екипировка. Увеличаване на натоварването, преди още мускулите и тялото да е готово за това. „Иска ми се и да не умаловажават възстановяването. Често пъти се правят тежки тренировки или състезания, когато са преуморени и невъзстановени. Като цяло това са най-честите причини за спортни травми, които наблюдавам аз в моята практика", разказва Сивкова.







В ритъма на щастието В ритъма на щастието За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки Водна гимнастика за всеки Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то? Филър – що е то? Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
Да се влюбиш за 60 секунди Да се влюбиш за 60 секунди

Как да открием любовта, как да я възродим за нас лично, има ли универсални рецепти или поне някакви правила, точно на "Св. Валентин" попитахме проф. Захарина Савова.

Тенисът ни прави по-умни Тенисът ни прави по-умни Гришо вдъхновява мнозина да последват примера му. За ползите и вредите, за важните неща, които трябва да знаем за тениса, се обърнахме към д-р Мариета Караджова.
Четири диети за перфектна фигура Четири диети за перфектна фигура

Времето бавно се затопля и пролетта чука на вратата. Експертите съветват именно сега да започнем с премахването на излишните килограми от зимните месеци. 

Езикът на цветовете Езикът на цветовете Цветът на 2018-а година е ултравиолетовото. Какво означава и как ни влияят цветовете, попитахме Елица Великова. Тя е арт терапевт и психолог.
Храната - начин на употреба Храната - начин на употреба Можем ли да се пристрастим към храненето? Каква е връзката му с чувствата ни и възможно ли е храната и щастието да бъдат със знак за равенство? Попитахме проф. Захарина Савова.
„Божествен плод” за божествен имунитет „Божествен плод” за божествен имунитет Райската ябълка е универсално средство за профилактика на редица заболявания
1 2 3 ... 6 »