Спорт

Бягането - лекарство за модерния живот

19-02-2018 08:30
Кремена
Кремена
Рикова
kremena.rikova@gmail.com
Бягането - лекарство за модерния животПомага при всички заболявания, следствие на стрес и прави масаж на органите, казва физиотерапевтът Димитрина Сивкова
36 часа бягане и ходене без почивка е натоварване, изключително трудно и изхабяващо всички резерви в тялото. Това е екстремна ситуация за тялото и психиката на човека, който е решил да стигне до тези граници на възможностите си, обяснява физиотерапевтът Димитрина Сивкова, която бе част от благотворително предизвикателство, което ултрамаратонецът Краси Георгиев осъществи през миналия месец в помощ на децата с онкохематологични заболявния. А сега споделя, както за това нечовешко усилие, така и за ползите от бягането в умерени граници.
„Идеята е на Краси. Дойде и ме покани да се включа. Аз разбира се нямаше как да устоя, Краси има много опит в ултрадългите бягания, страхотен човек е, а и предизвикателството си го биваше - 36 часа на пътека и то с кауза", споделя специалистът за проекта. „Аз се включих като негов физиотерапевт в екипа му. Следях за общото му състояние, напитките и да не пропусне хранене."

По думите й при много дългите и екстремни бягания леките масажи, стречинги, тейпинги и други възстановителни техники от физиотерапията са от голямо значение, като част от превенцията на по-сериозни спортни травми. Много важно е също така и поддържането на водно-солевия баланс в тялото и храната, защото ако има недостиг на някои микроелементи или хранителни вечества, тогава масажи и физиотерапия няма да помогнат.



Димитрина Сивкова е физиотерапевт (кинезитерапевт). Тя е собственик на център за масажи и физиопрофилактика Фина Стaйл. Физиотерапевт в медицинскатa комисия на ITRA (International Trail Running Asсotiation). Член е на Асоциация на физиотерапевтите в България. През 2009 г. завършва Нов български университет, магистър "Здравна политика и здравен мениджмънт", а преди това е завършила Национална спортна академия, специалност "Кинезитерапия" (Физиотерапия). Част от екипa на различни състезатели и ултрабегачи. Беше част от екипа на Краси Георгиев, който бяга благотворително 36 часа по пътека.

 

36 часа бягане и ходене без почивка е изключително трудно

 

и изхабяващо всички резерви в тялото натоварване. Това е екстремна ситуация за тялото и психиката на човека, който е решил да стигне до тези граници на възможностите си. „Краси в случая имаше много силна мотивация и кауза и това много улесни работата ни. Почти винаги тези натоварвания са свързани с моментни възпалеия болки в ставите и сухожилията, както и други по- опасни състояния и усложненния. Ние, хората от екипа се опитваме да ги открием и да ги избегнем, разпознавайки началните симптоми", уточнява Сивкова.

Понякога един поглед е достатъчен, за да се насоча какво се случва в тялото и главата на бегача. Важното е да се знае какво се случва и как да се възстанови. Тук вече голямо значение има и опитът. Когато човек има опит, както в случая с Краси, той може да премине през това предизвикателство. Хора без опит и правилните тренировки не биха се справили с нещо такова. При бягането на пътека или едно място психическият фактор е много силен. Човек лесно би могъл да се огъне. Хората, които идваха, много ни помогнаха от тази гледна точка. Даваха му кураж и разнообразяваха денят ни. Имаше и много силни и положителни емоции, които направо те разтърсват, но това е част от екстремните бягания, смята физиотерапевтът.

 

Бягането е най-естественото нещо за всеки човек,

 

затова съм убедена, че е здравословно, категорична е Сивкова. Според нея обаче не е задължително да бягаме рано сутрин, тъй като при всеки биологичният часовник и навиците са различни. Така че – няма значение по кое време сте решили да бягате. Важното е да не е веднага след хранене. И ако е за здраве, и по-малко – до 5 км е добре, съветва специалистът. Няма общоприета формула за времето, което трябва да бяга един човек, за да е здрав и във форма, без да е спортист. В последните години това става все по относително. „Да кажем

 

на седмица 20 – 30 км се водят здравословно тичане.

 

За форма – малко повече. Зависи също и от видът на трениривки и скоростта с която се тича, възрастта и други фактори", смята физиотерапевтът. И ако я попитаме кое е по-добре – бягане или ходене, Димитрина Сивкова е категорична: „Естествено, че бягането. Ходенето и разходките не би трябвало да се броят за спорт при здрави хора и хора под 70 години. Изключая скороходството." И все пак, за какво помага джокингът, специалистът отговаря с усмивка: „Хаха, все едно да ме попитате за какво помага ходенето и движението. За всичко! Няма орган или система в човешкото тяло, която да не се включва активно и да не подобрява функцията си при бавно бягане."

 

Бягането прави своеобразен масаж на вътрешните органи,

 

те работят по-добре - да вземем например един стомах, бъбреци или други коремни органи, обяснява специалистът. Освен това, се предотвратява спадане на органите, сраствания и т.н. Много важен е факторът и релаксация и балансиране на нервната система, което индиректно подобрява функциите на цялото тяло. За стави, мускули, сърце и дишане – повлияват се, тренират се и се поддържат в много добра форма. Плюс, че може да отслабнете, ако тичане. Разбира се, с повече бягане.

При хората с наднормено тегло проблемът не е бягането, а теглото. То няма да им даде възможност да избягат 100 км, дори и да искат. От тази гледна точка приемам, че няма бавно бягане за здраве, което да навреди, смята Сивкова. Според нея бягане и ходене може да се редуват в една тренировка, докато хората отслабнат малко и се адаптират към бягането. Затова има специални тренировъчни програми за такива хора, както и много случаи на ултрамаратонци и маратонци започнали да бягат, за да отслабнат. Но отслабването не е най-големият стимул. След определени километри хората започват да се наслаждават на бягането, за някои хора то се превръща в голяма страст.
И независимо дали сте с наднормено тегло и искате да отслабнете или имате друг здравословен проблем, ако говорим за бягане в парковете и планините, Димитрина Сивкова препоръчва

 

при всички „модерни" заболявания, вследствие на стрес и застоял начин на живот бягането.

 

Защото то се отразява изключително добре. То подобрява кръвообръщението и храненето на всички органи и системи в тялото. Балансира нервната система и поддържа функционално тялото в много добра форма. Според нея при заболяванията от сорта на тежки форми на сърдечно-съдови заболявания, дегенеративни ставни заболявания, неврологични заболявания и др. бягането би било трудно. „Може да се говори по-скоро за невъзможност на хората да бягат - ако са лимитирани от тежки заболявания, те не могат да бягат. Според мен тук е много актуален изразът „Дозата прави отровата". Но всеки, който може да бяга дори и малко - защо не опита?"

И все пак, ако нямате здравословни проблеми и сте решили да бягане, физиотерапветът съветва да се доверите на треньор. „Ако решите да увеличавате километрите и си поставяте големи цели за дълги бягания, не бъдете сами. Има добри треньори, които биха им помогнали. Така ще си спестят бъдещи посещения при нас." И маркира като чести грешки при бягането липсата на загрявка, като причина за травматизъм. Неудобни маратонки и екипировка. Увеличаване на натоварването, преди още мускулите и тялото да е готово за това. „Иска ми се и да не умаловажават възстановяването. Често пъти се правят тежки тренировки или състезания, когато са преуморени и невъзстановени. Като цяло това са най-честите причини за спортни травми, които наблюдавам аз в моята практика", разказва Сивкова.







Кожата започва да старее на 35 години Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд Сиренето менте на отделен щанд Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност? Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

В ритъма на щастието В ритъма на щастието За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки Водна гимнастика за всеки Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то? Филър – що е то? Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
Да се влюбиш за 60 секунди Да се влюбиш за 60 секунди

Как да открием любовта, как да я възродим за нас лично, има ли универсални рецепти или поне някакви правила, точно на "Св. Валентин" попитахме проф. Захарина Савова.

Тенисът ни прави по-умни Тенисът ни прави по-умни Гришо вдъхновява мнозина да последват примера му. За ползите и вредите, за важните неща, които трябва да знаем за тениса, се обърнахме към д-р Мариета Караджова.
Четири диети за перфектна фигура Четири диети за перфектна фигура

Времето бавно се затопля и пролетта чука на вратата. Експертите съветват именно сега да започнем с премахването на излишните килограми от зимните месеци. 

1 2 3 ... 6 »