Празник

Рибата пази от болести

06-12-2017 11:25
Clinica.bg

press@clinica.bg
Рибата пази от болестиНа 6 декември празнуваме Никулден, когато на всяка трапеза трябва да има поне по един шаран
Всички знаем колко е полезна рибата за нашия организъм, но често забравяме да я включим в менюто си. А освен изключително полезна, тя е и много вкусна и диетична. Разнообразието от видове риби може да задоволи и най-изисканите вкусове. Oсобено на Никулден, когато на всяка трапеза се препоръчва да има поне по един шаран.

Едва през последните няколко десетилетия, науката за хранене обръща по-сериозно внимание на изключително високата хранителна стойност на рибата и важните ползи, които редовната й консумация може да допринесе за човешкото здраве.Ако погледнем към някои от най-здравословните хранителни модели и национални кухни, каквито са средиземноморската и японската, ще видим, че там рибата и морските дарове са заслужили най-почетни места. Не по-малко убедителни са данните показващи значително по-ниски нива на сърдечно-съдови инциденти и заболявания при народите и етносите, населяващи крайморски и крайречни зони, в чието меню е включена рибата. Двама датски изследователи Дайерберг и Банг провели серия от клинични проучвания и наблюдения върху живота на гренландските ескимоси. Те доказали, че въпреки високата консумация на месо и наситени мазнини, гренландските ескимоси имат една от най-ниските честоти на сърдечно-съдови заболявания, което се обяснява с големите дози от полиненаситени омега-3 мастни киселини, поемани ежедневно чрез консумацията на риба и морски животни. Сред учените този феномен добива популярност като „гренландски парадокс", защото дотогава се считало, че ако човек консумира големи количества месо и наситени животински мазнини, бързото и прогресивно развитие на атеросклероза при него е неизбежно и логично следствие.Именно

есенциалните омега-3 мастни киселини се считат за най-ценния нутриент,

който можем да си набавяме чрез рибата, но те далеч не изчерпват широката гама от полезни вещества, които си набавяме, консумирайки риба и рибни продукти. Най-известни и важни от тях са аминокиселини като триптофан, метионин, треонин, хистидин и лизин. От витамините – А, Д, Е, К, В1, В2, а в черния дроб и хайвера на рибите се съдържа и витамин В12. Съдържанието на полезни минерални вещества в рибата е представено от макроелементи като калций, фосфор, сяра, калий и магнезий, както и от микроелементите: мед, селен, цинк, йод, кобалт, манган, флуор и др.Месото на рибата е по-нежно от месото на домашните животни, поради факта, че съдържа по-малко количество съединителна тъкан, в която преобладава колагенът, а не еластинът както е при животните. Ето защо, след топлинна обработка,

месото на рибата е по-крехко и се дъвче много по-лесно

Бялата риба например се задържа и смила в стомаха за 2-3 часа, докато за говеждото месо са необходими 4-5 часа за пълноценно смилане. Това прави рибата изключително подходяща съставка на диетични менюта. Съдържанието на мазнини в различните видове риби може да варира в широки граници в зависимост от вида риба, нейната възраст, местообитание, сезона през който е уловена и т.н. Речните риби по принцип съдържат по-малко омега-3 полиненаситени мазнини от морските, като най-постни са плоските риби – щука, каракуда, бяла риба, кефал и т.н. Морските риби като сардела, попчета, лефер, калкан, паламуд и т.н. съдържат повече омега-3 мазнини от речните, но най-богати на ценните мазнини са дълбоководните океански риби като сьомгата, есетрата, скумрия, сардината и херингата. Повечето диетолози препоръчват поне два пъти седмично да се консумира порция риба, като едната порция е добре да бъде от дълбоководна океанска риба.Консумацията на риба

понижава нивото на хроничните възпаления и да се предотвратят редица заболявания,

твърдят американски учени. По мнението на експерти, комбинирането на няколко вида продукти дава възможност не само да се повишат тонусът и издръжливостта, но и да се подобри общото здравословно състояние. Според учените най-доброто меню би било чаша бяло вино с порция риба на скара. Успоредно с многото си полезни за организма свойства, някои видове риба обаче имат склонност да натрупват токсини и тежки метали в организма си, поради факта, че промишленото замърсяване с тези вещества е почти повсеместно и прониква дори до океанското дъно. От гледна точка на безопасна консумация най-препоръчително е да се консумират риби като дивата океанска сьомга, сардината, скумрията, херингата и пъстървата, които съдържат относително високо количество ценни вещества, но имат ниска склонност към натрупване на токсини и тежки метали.

Честит имен ден!

 

Шести декември е празникът на Свети Николай Мирликийски Чудотворец, който е покровител на моретата, езерата и реките, на моряците и рибарите, на семейството и рода. На този ден празнуват Никола, Николай, Николина, Ненка, Нино. Освен моряците и рибарите, за свой празник го приемат банкерите и търговците. По традиция на празника се събира цялото семейство на трапезата, а тя не се вдига през целия ден. "Варвара вари, Сава пече, Никола иде с голямата лъжица и гости гощава", казва народната приказка. На този ден трябва да се хапва риба. Богословите казват, че така тялото и душата изразяват своето уважение към светеца.







Работим навръх Нова година Работим навръх Нова година За сметка на това ще почиваме пет дни за Коледа, реши властта
Честит празник на усмивката! Честит празник на усмивката! Радостта от Деня на усмивката, трябва да пренесем в ежедневието си, каза психолингвистът Стела Богомилова
СЗО алармира за смъртоносен вирус СЗО алармира за смъртоносен вирус В Южна Корея е регистриран случай на MERS за първи път от три години след епидемията през 2015 г.
Почитаме София, Вяра, Надежда и Любов Почитаме София, Вяра, Надежда и Любов

Нека никога не губим тези добродетели, защото те ни помагат да намерим посоката в живота си

Кръстовден е! Кръстовден е! На Велики петък кръстът се изнася за поклонение на Голгота
Александър Македонски починал от треска Александър Македонски починал от треска Болестта датира от 30-те години на миналия век, разказа доц. Георги Попов
Спирането на цигарите увеличава диабета Спирането на цигарите увеличава диабета

Седем години по-късно обаче той започва да намалява, показва изследване на американски учени

ДДТ виновен за аутизма ДДТ виновен за аутизма

За първи път теорията бе доказана с кръвни биомаркери

Компютърът vs Лекарите Компютърът vs Лекарите

Онкологичните диагнози на една от най-мощните машини в света се поставиха под въпрос

Жените лекуват по-добре инфаркт Жените лекуват по-добре инфаркт

С един процент е по-ниска смъртността при пациентите, които са получили грижи от дами

1 2 3 ... 12 »