Психология

Храната - начин на употреба

24-11-2017 08:00
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Храната - начин на употребаТя е най-достъпното удоволствие при стрес, но дали наистина ни трябва, казва проф. Захарина Савова
Можем ли да се пристрастим към храненето? Каква е връзката му с чувствата ни и възможно ли е храната и щастието да бъдат със знак за равенство? Попитахме проф. Захарина Савова, психотерапевт и автор на книгата „Огледай се в празната чиния!".

Емоционалното ни състояние е изключително важно и правим какво ли не, за да се чувстваме щастливи. Понякога обаче можем да сбъркаме, като го търсим не, където трябва - например в пълната чиния. Когато човек изпитва положителни емоции, в тялото му се отделят ендорфини, т.нар. хормони на щастието, които му помагат да се отпусне, имат и обезболяващ ефект, обяснява проф. Захарина Савова. От друга страна – когато денят ни се повтаря с вчерашния, при това пълен с нерви, стрес и отговорности, а животът ни е лишен дори от малки удоволствия и положителни емоции, то здравето ни се влошава, а защитните сили на организма намаляват. Потискането на гнева, както и страхът или чувството за самота и/или пустота могат да станат и прекрасни поводи за импулсивно хранене – ядеш, без да си гладен реално, казва психотерапевтката. Тя уточнява, че всички ситуации, свързани с повече напрежение (изпит, подготовка за интервю за работа например) пораждат у хората т.нар. орална потребност, а това включва не само усилено ядене, но и пиене, пушене, изобщо – зоната на удоволствие се концентрира в областта на устата.



Проф. Захарина Савова е психотерапевт, с десетки публикации, както и автор на книги. Специализирала е аналитична психотерапия в Швейцария, както и основи на когнитивно-поведенческата психотерапия. Преподава във Факултета по обществено здраве към Медицинския университет в София. Член е на редица асоциации, сред които и Европейската асоциация по телесна психотерапия, както и на Съвета по медицинска наука в МУ.

В действителност  храненето е най-лесното, достъпно и контролирано удоволствие, което може да си позволим при стрес, най-лесният и бърз начин да получим енергия и заряд за нашето тяло, обяснява проф. Савова. И донякъде се успокояваме, че всъщност „още малко“ от шоколада или

трета палачинка за закуска няма да ни направи зависими,


не е нищо страшно, защото няма как да се пристрастим към храната. Още повече, че мозъкът ни приема сигналите бързо и само след 20 минути вече имаме разрешаване на нашата емоционална криза. Така едно парче шоколад, изгълтано набързо, ни спасява и „зарежда“, казва специалистът. По нейните думи емоционалното хранене или желанието да се храним в едни такива „трудни“ и „тежки“ състояния се появява много внезапно, почти не може да се контролира и притъпи и обикновено е към определен вид храна. Това няма нищо общо с физическия глад, при който организмът трябва да се храни, за да съществува и да бъде физически здрав.

В своята книга проф. Савова предлага следното упражнение за проверка до колко човек лично използва храната като заместител на нещо, което му липсва във всекидневието. При следващия „неистов глад“ определете храната, която смятате, че ще го засити (шоколад, пица или друго), а след това се опитайте да направите асоциация с нея. После се опитайте да определите и в какво емоционално състояние се намирате, записвайте си и асоциациите, и храните. Емоционалното хранене замества друга ваша нужда – вие не сте гладни, а може да имате необходимост да направите нещо, да говорите с някого, да изкажете чувства, да предприемете промяна, казва проф. Савова.


Какъв е изходът?


Вместо да отваряте хладилника, опитайте се да се „заредите“ с хормоните на щастието по друг начин. Прочетете виц, гледайте смешен филм, пуснете музика и танцувайте. Може да изкрещите, да стиснете юмруци, да хвърлите възглавница по стената. Много добре действат и дихателните упражнения – опитайте се дишате дълбоко (пример има по-долу). Стресираният човек диша плитко, а дълбокото дишане означава, че в тялото влиза повече кислород, което успокоява, обяснява проф. Савова.

Ако имате възможност, станете и се разходете. Слезте една спирка по-рано от автобуса към вкъщи или отидете пеша до магазина, вместо да се качите в колата. Станете от стола, направете няколко подскока, няколко клякания. Ще усетите, че тялото се отпуска, а дишането се успокоява, обещава проф. Савова.

И най-важното от всичко е да е потърсим какво наистина заместваме с храната – дали искаме да кажем „не“ на някого или нещо, дали искаме да бъдем прегърнати, дали имаме нужда да бъдем оценени по-добре, обобщава психотерапевтът.



Дълбокото дишане успокоява




Легнете спокойно по гръб. Ако предпочитате да седите, бъдете с изправен гръб. Сложете едната ръка на корема, а другата – на гърдите. Фокусирайте се в дишането и осъзнато вдишвайте през носа, броейки до 5, и издишвайте през устата, отново броейки до 5. Усетете как при издишването свивате коремните мускули.

Насочете вниманието си и си визуализирайте как, докато вдишвате, коремът се изпълва с въздух, сякаш надувате балон. Ръката ви се повдига нагоре, а когато издишвате, се отпуска надолу. Направете го 5-6 пъти.

Може да откриете, че ви е трудно да дишате с корема и ръката ви почти не се помръдва. Или пък с гърдите - и когато се опитате при вдишване широко да разтворите гръдния кош, се чувствате сякаш сте в ризница... Не се отказвайте. Практикувайте по няколко минути всеки ден. С времето ще започнете да усещате спокойствие и приятна отпуснатост.

(Дихателната практика „Тяло-емоции-мисъл в единство" е от книгата на проф. Захарина Савова „Огледай се в празната чиния")







Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Кожата започва да старее на 35 години Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд Сиренето менте на отделен щанд Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност? Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

В ритъма на щастието В ритъма на щастието За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки Водна гимнастика за всеки Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то? Филър – що е то? Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
Бягането - лекарство за модерния живот Бягането - лекарство за модерния живот За рисковете от маратона и ползите от бягането в умерени граници, обяснява физиотерапевтът Димитрина Сивкова.
Да се влюбиш за 60 секунди Да се влюбиш за 60 секунди

Как да открием любовта, как да я възродим за нас лично, има ли универсални рецепти или поне някакви правила, точно на "Св. Валентин" попитахме проф. Захарина Савова.

1 2 3 ... 6 »