Алтернатива

Солено, лютиво и кисело са вкусовете на есента

06-10-2017 06:58
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Солено, лютиво и кисело са вкусовете на есентаПоне 7-8 часа сън помагат, за да превключите на новия сезон след лятото, казва д-р Весела Попова
Дните стават все по-къси, а вятърът и дъждът завземат територията на слънцето. Есента настъпва с пълна сила, но как да се настроим за преходния сезон и очакваната зима? Отговорите дава д-р Весела Попова,лекар-хомеопат.

Запазете максимално добре топлината за тялото си, обобщава д-р Весела Попова. И уточнява: През есента, когато времето вече става променливо и по-студено, най-честата причина за проблемите и боледуванията е, че хората по инерция продължават да се обличат по-леко и да се хранят така, както са го правили през лятото – предимно със сурови зеленчуци и плодове. Заради това д-р Попова напомня колко е важно човек да се облича според сезона в по-топли дрехи, особено сутрин когато температурите са значително по-ниски. Много важно е да пазите ушите и главата добре във ветровитите дни. Студът сам по себе си няма как да ви разболее, но някои заболявания могат да бъдат отключени или изострени в тази ситуация - например задълбочаване на проблемите с дихателните пътища или астмата.

Визитка:

Д-р Весела Попова-Балтова е завършила Първи МMШ в Русия. Работи като педиатър, след което специализира клинична лаборатория. Хомеопатия практикува от 1999 г. Членува в Световната лига по хомеопатия и на Асоциацията на лекарите-хомеопати в България. Притежава европейска диплома по класическа хомеопатия на Европейския комитет по хомеопатия.При работата си с пациенти използва комбинация от различни методи, включително иглотерапия и аюрведа.  Повече за нея може да видите на http://homeoart-bg.com.st


Другото много важно „настройване" за есента е

свързано с промяна в храненето. И докато до скоро предпочитаното меню на трапезата е било основно свързано със суровите плодове и зеленчуци, то е добре за есента да се заложи на по-топлите храни – задължително супи и чай.

Според принципите на аюрведата, с които работя и аз, се препоръчва да се приема повече солено, лютиво и кисело, казва д-р Попова. Още повече, че тези вкусове ги има и в българската традиционна кухня. Есента е раят на лютите чушки, има чесън,появяват се и туршиите. Всичко това затопля от вътре тялото. Препоръчвам суровите салати да се ограничат и оставят за обяда,докато за вечеря да се набляга на сготвените храни, казва д-р Попова. Включете в менюто си задължително повече топли яхнии или каши, които са много полезни и за стомаха.


Не спирайте да пиете вода и течности,

напомня още лекарката. И ако през лятото заради жегата и факта, че се потим повече и съответно губим повече течности, приемът на вода в по-големи количества е гарантиран, то есента е по-скоро „сух" сезон, а тялото направо „изсъхва".

Освен вода е препоръчително да се приемат и много чайове. Топлите напитки са не само много богати на различни антиоксиданти и витамини, но оказва благотворно влияние за хидратацията на целия организъм и зареждането му с енергия. Напоследък е модерно да се пие чай от джинджифил, но това далеч не е единствената възможност, казва д-р Попова. И дава пример с изцяло традиционната българска липа, която има божествено ухание, както и много ценни съставки, които засилват имунната система на организма. Чаят може да се подслади и с лъжичка мед.


Намалете фрешовете или заложете на пресните сокове

от кореноплодните съставки. Това означава, че е добре да приемате повече сок от моркови, червено цвекло, ряпа, комбинирани с ябълка. Всички зеленчуци в оранжево-червената гама са изключително богати на бетакаротин. Известно е, че това вещество е мощен антиоксидант, спомага за повишаване на имунитета и действа като профилактично средство срещу инфекции на бронхите и гърлото. Известно е благотворното му влияние върху зрението и кожата. Конкретно за червеното цвекло е препоръчително сокът да бъде до 10-15% от цялото съдържание, като трябва да се започне с по-малки количества, докато човек свикне на вкуса. Препоръчително е след изцеждане на сока от червено цвекло да се остави малко да „поеме" въздух.


Ясно е, че с отминаването на топлото време затворените

пространства стават все по-предпочитани вместо разходките навън, а спортуването най-често минава на заден план. Не се лишавайте от физическите натоварвания, защото именно те ще подготвят тялото ви за предстоящия сезон на настинки и грип, а и ще ви помогнат да се справите по-лесно с есенната меланхолия и тъга. Спортът е и най-добрият начин да запазите форма и да останете в тонус за тежката зима, която предстои. Използвайте всеки слънчев миг, за да сте навън, съветва д-р Попова. Слънцето е източник на витамин Д, който е много полезен за костите и ставите. Движението усилва кръвообращението, а оттам и обмяната на вещества, а като резултат – цялостно подмладява и възстановява организма, казва д-р Попова. И добавя:

Движението би трябвало да е незаменима част от

здравословния начин за живот на всеки човек, независимо от сезона.

Много важно е и променим и удължим времето си за спане. 3a дa може тялото ни да укрепне и издържи на предстоящите cepиoзни зaxлaждaния и болести, то не трябва да се изтощава допълнително без да му се дава възможност за достатъчно добра и качествена почивка. Добре е да се спи поне 7-8 часа, защото ритъмът от лятото, наложен с будуване до малките часове, ще направи есента още по-изтощителна.

Много важно е и когато човек реши да се обърне към холистичните лекари и в частност хомеопатията да не го прави чак когато се разболее и се стигне до остро състояние, а по-скоро като превенция, за да не се получават такива кризи, обобщава д-р Попова.

 

3 идеи срещу есенната депресия

Запишете се на танци.

Независимо дали ще тропате хоро или ще се движите в ритъма на салсата, танците ще кипнат кръвта ви и ще тонизират мускулите и ставите. Удоволствието от тези занимания допълнително ще стимулира доброто настроение и позитивната нагласа към света и хората.

Носете цветни дрехи.

Яркожълтото и искрящо червеното не са запазени само за лятото. Даже и да не може да си позволите сериозна инвестиция, то може да си вземете шал или ново бижу.

Открийте радостите край вас.

Може да се опитате да сготвите труден десерт, да започнете да се учите да плетете или шиете, да правите бижута... Важното е да правите забавни неща, които да ви носят радост.







Иглите, които лекуват Иглите, които лекуват

Много хора изпитват панически страх от игли, а те могат да бъдат полезни. За иглотерапията, за рисковете и положителните ефекти, разговаряме с д-р Емилия Михайлова.

Трябват правила за обучение по алтернативна медицина Трябват правила за обучение по алтернативна медицина

Само лекари и сестри да имат право да практикуват алтернативни методи за лечение. Това е една от промените в Закона за здравето на ресорното министерство. Как ще се отрази това на пациентите и по какъв начин ще засегнат алтернативните начини на лечение, разговаряме с д-р Дора Пачова.

Лечителите - поне бакалаври Лечителите - поне бакалаври

Гладуването отпада от неконвенционалните методи за терапия

Мигрената не е това, което беше Мигрената не е това, което беше

В забързаното ежедневие болките в главата сякаш вече не ни правят впечатление. За мигрената, начините на лечение и промяната на живота, разговаряме с Орлин Тодоров.

Индийски доктори помагат с Аюрведа в България Индийски доктори помагат с Аюрведа в България Заради ефективността си да лекува успешно всички болести, Аюрведа днес става все по-популярна и сред населението в Западния свят, включително и в България.
Кажете сбогом на пролетната умора Кажете сбогом на пролетната умора

Колкото и да не й се иска, зимата вече изчерпва своята сила. Как да се справим по-лесно с пролетната умора, попитахме д-р Мариян Иванов.

Когато рисунките говорят Когато рисунките говорят

Когато децата рисуват, те използват не само своето въображение, но се опират и на своето възприятие за света и хората около тях. Какво искат да ни кажат, попитахме Елица Великова, психолог и арт терапевт.

Миопунктура срещу дископатия и хронична болка Миопунктура срещу дископатия и хронична болка

Възстановяването зависи от състоянието на пациента, но обикновено приключваме терапията с 4-6 процедури, казва д-р Чавдар Нинов

Бирена йога за разпускане Бирена йога за разпускане В днешно време може да откриете различни възможности да упражнявате йога. Като например, йога с бира. Как, къде и защо, разказват Елеонора Иванова и Чавдар Петров.
Нотите отключват хормоните на щастието Нотите отключват хормоните на щастието

Когато сте тъжни, може да си пускате любимото парче на Уайтснейк. Или Шушана. Как музиката влияе върху настроението и желанието ни да вършим разни неща, попитахме терапевта Дарина Титкова-Спириева

1 2 3 ... 4 »