Здраве

Преборете жегите с домашна лимонада

04-08-2017 09:12
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Преборете жегите с домашна лимонадаПрез лятото залагайте повече на средиземноморския тип хранене, съветва д-р Галина Арабаджиева
Лятото е прекрасен сезон, в който природата ни предлага всичко необходимо за ядене, за да може нашето тяло да функционира добре. Все пак, какво е препоръчително да приемаме в по-големи количества и от какво да се ограничаваме в жегите, попитахме д-р Галина Арабаджиева. Тя е холистичен лекар с практика в областта на лечебното хранене, диетиката и натуропатията.

Нещата са прости - трябва да слушаме инстинктите си и вътрешните си потребности, категорична е специалистката. През този сезон човек трябва да приема повече вода и течности, а когато е изтощен и тялото му има нужда да се възстанови – да набляга на суровите плодове и зеленчуци, като съотношението между сурова и приготвена храна трябва да е около 70 към 30 процента.


Вода, повече вода, ... лимонада


Има основни правила за хранене в жегата, като най-основното от тях е правилната хидратация на организма. Причината е, че при по-високите температури организмът бързо се обезводнява и заради това е необходимо своевременно да възстановява запасите си. Това важи с още повече сила при наличието на по-голяма влажност на въздуха. Препоръчителното дневно количество за прием на вода зависи от състоянието на организма, на сърдечно-съдовата система, както и от физическата активност на човек. Все пак, с всички условности, може да се каже, че през лятото трябва да се приема поне 1,5-2 л вода на ден.

Препоръчвам да се започва деня с чаша топла вода, в която е изстискан сок от лимон или със студен чай, в който има малко мед и сок от лимон, казва д-р Арабаджиева.

През топлото време е добре човек да пие поне 100-200 мл течности със стайна температура на всеки час-два. Разбира се, не е необходимо това да бъде само вода. Може да се приемат и допълнителни течности, в които има вещества, които да ни тонизират, зареждат със сили и самочувствие. Например в жегите прекрасно въздействие върху организма има домашно приготвената лимонада. Може да я направите много лесно като изстискате сок от 2 лимона и 2 портокала, а към сока добавите малко мед и чаша вода. За по-пикантен вкус, водата може да бъде газирана. Към лимонадата за аромат се добавят листенца прясна мента или розмарин, а накрая и кубче лед. Според вкуса и желанието може да промените и основните съставки в лимонадата, като сложите малини, ябълкови, касис, боровинки. Подобна плодова лимонада не само ще зареди организма с витамини и енергия, но и ще предотврати глада за сладко.

Визитка

Д-р Галина Арабаджиева има над 20-годишен стаж като лекар. Тя е специалист по „Дерматология и венерология" и холистичен лекар, с практика в областта на лечебното хранене, диетиката, натуропатията, клиничната аромотерапия и други методи. 

Зеленият чай също тонизира организма. В него няма никакви калории, но пък в същото време е пълен с антиоксиданти, които прочистват организма. Може да си приготвите и черен чай, който ще освежи тялото ви, но ще помогне и за разширяване на съдовете и за подобряване на работата на сърдечно-съдовата система.


Фреш, смути, магданоз


Много полезно и приятно влияят върху организма през лятото и различните видове фрешове и смутита. Може да се използват всички плодове и зеленчуци, които ни дава природата през този сезон - боровинки, домати, сливи, годжи бери, ябълки, круши, диня, пъпеш.

Към смутито за деня задължително добавете целина, магданоз, спанак, изобщо някакво зелено растение, препоръчва д-р Арабаджиева. Например, може да комбинирате банан, круша, целина и вода. Може да се експериментира и с комбинация от морков, целина, домат, зехтин, към което да се добави и малко черен пипер и сол на вкус. Много важно е човек да си набавя и необходимия му дневен прием от омега мастни киселини, затова в чашата със смути може да добавите и семена от чия, сусам или щипка сурово какао на прах.

През лятото няма как да се мине и без айран, йогурт, таратор. Всички те съдържат органични киселини и действат много освежително в жегите, усвояват се лесно и бързо от организма и помагат за поддържането на добра микрофлора в стомаха.

Добре е да се избягват газираните напитки, защото добавената захар в тях влияе отрицателно на тялото, препоръчва д-р Арабаджиева. Бирата и бялото вино са добри питиета за лятото, когато са с мярка, но не е препоръчително да се приемат концентриран алкохол в жегите, добавя докторката.


В краен случай и риба 


През лятото залагайте повече на средиземноморския тип хранене. Д-р Арабаджиева съветва закуската да е от плодове или мюсли, а на обяд и вечер задължително на масата да има предястие с огромна салата от свежи зеленчуци и много сирене. Ако има и друга храна, то е добре тя да бъде основно от прясна риба, както и различни безглутенови храни. Препоръчително е да се използват рафинирани масла, като шарлан и зехтин.

Ограничете месата, особено по-тежките като свинско, но добавете повече качествени млечни произведения в менюто си, съветва д-р Арабаджиева. Според нея през лятото не е особено добра идея да се яде месо всеки ден.

Но пък това е идеалният сезон за организиране на разтоварващи дни. Веднъж седмично човек може да консумира само плодове или на комбинация от плодове и зеленчуци, така че организмът да не се лишава от необходимите ценни вещества и витамини. Ако комбинирате този разтоварващ ден със съответните фази на луната, когато се прилага лунната диета, то изобщо няма да ви е трудно да не посягате към друга храна. Динята например съдържа много фруктоза, а ябълките са богати на пектин. Доматите, краставиците, зелените чушки и тиквичките пък са истински витаминни бомби и могат да гарантират на тялото необходимата доза вода и полезни вещества. На следващия ден не бива да се хвърляте върху всичко на масата и да си наваксвате – останете на по-лека храна, по възможност без месо.

И още нещо, което е много важно в дните с високи температури - бъдете внимателни и измивайте добре плодовете и зеленчуците преди храна, не оставяйте продуктите дълго на топло, за да не се развалят, защото това може да предизвика стомашен дискомфорт.

 

И Богородичните пости помогат за тонуса

 

От 1 август започнаха Богородичните пости, които продължават до 15 август, когато е Успение на Пресвета Богородица. Те също ще помогнат на всеки, който ги спазва да се чувства добре през лятото, те са в пълно съзвучие съв съветите за хранене на специалистите.

Най-строго е постенето в понеделник, сряда и петък. Тогава са разрешени само сурови плодове и храни. Във вторник и четвъртък може да се хапват варени (но без олио) ястия, докато за уикенда се разрешава храна, в която има и растително масло (олио, зехтин), може да се приема и вино. На Преображение Господне (6 август) се разрешава и риба. Ако Успение Богородично се падне в сряда или петък, също може да се консумира риба.







В ритъма на щастието В ритъма на щастието За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки Водна гимнастика за всеки Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то? Филър – що е то? Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
Бягането - лекарство за модерния живот Бягането - лекарство за модерния живот За рисковете от маратона и ползите от бягането в умерени граници, обяснява физиотерапевтът Димитрина Сивкова.
Да се влюбиш за 60 секунди Да се влюбиш за 60 секунди

Как да открием любовта, как да я възродим за нас лично, има ли универсални рецепти или поне някакви правила, точно на "Св. Валентин" попитахме проф. Захарина Савова.

Тенисът ни прави по-умни Тенисът ни прави по-умни Гришо вдъхновява мнозина да последват примера му. За ползите и вредите, за важните неща, които трябва да знаем за тениса, се обърнахме към д-р Мариета Караджова.
Четири диети за перфектна фигура Четири диети за перфектна фигура

Времето бавно се затопля и пролетта чука на вратата. Експертите съветват именно сега да започнем с премахването на излишните килограми от зимните месеци. 

Езикът на цветовете Езикът на цветовете Цветът на 2018-а година е ултравиолетовото. Какво означава и как ни влияят цветовете, попитахме Елица Великова. Тя е арт терапевт и психолог.
Храната - начин на употреба Храната - начин на употреба Можем ли да се пристрастим към храненето? Каква е връзката му с чувствата ни и възможно ли е храната и щастието да бъдат със знак за равенство? Попитахме проф. Захарина Савова.
1 2 3 ... 6 »