Лято

Две седмици отпуска не стигат

21-07-2017 08:48
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Две седмици отпуска не стигатНе работете „на макс” до последно преди почивката, съветва психотерапевтът проф. Захарина Савова

Дори и да не успеете да отделите време и пари за месец ваканция на Малдивите, да си починете през лятото е просто задължително. За да се заредите не само емоционално, но и физически. Как ни лекува отпуската? И кои са най-честите грешки, заради които не можем да си починем ефективно? Clinica.bg попита психотерапевта проф. Захарина Савова.

Eдни от основните фактори, които ни помагат да си възстановим силите, е продължителността на отпуската, добре подбраното място и компанията, с която сме там, обяснява проф. Захарина Савова. Много е важно да бъдем там, където смятаме, че ще ни бъде хубаво и забавно, а не където е модерно, уточнява психотерапевтът. По думите й, освен отпуската през лятото е хубаво човек и през останалото време да успява

ВИЗИТКА


Проф. Захарина Савова е психотерапевт, с десетки публикации, както и автор на книги. Специализирала е аналитична психотерапия в Швейцария, както и основи на когнитивно-поведенческата психотерапия. Преподава във Факултета по обществено здраве към Медицинския университет в София. Член е на редица асоциации, сред които и Европейската асоциация по телесна психотерапия, както и на Съвета по медицинска наука в МУ.


да си организира 1-2 кратки почивки от по 4-5 дни

А през уикендите така да програмира чистенето у дома и грижите по децата, че да му остават няколко часа за лично време и почивка. Защото е ясно, че не е възможно тялото и душата ни да се възстановят само за 2 седмици почивка за цяла година. 

Много е важна и подготовката преди отпуската. Ако работим на максимална скорост буквално часове преди стегнем куфарите, то в първите 2-3 дни ще се възстановяваме от напрежението, трупано до последно, напомня проф. Савова. Нейният съвет е да се направи по-плавен преход към ваканцията. Задължително е още през отпуската да се забрави проверката на служебния имейл и ако е възможно –

да не се поглежда изобщо към телефона

обяснява проф. Савова.  

Друго, което може да ни навреди и да ни затормози допълнително, е ако се отдадем на условия, коренно различни от това, на което сме свикнали в последните месеци. И след целогодишния усилен труд да прекараме 10 дни в пищен гуляй, нощни забавления и безсъние. Накрая, вместо да си почине, човек ще се чувства още по-уморен.

В последно време има все повече хора, които предпочитат да почиват на къмпинг, а за лукс приемат да са по-близо до природата. Колкото повече време изкарваме далеч от градския ритъм, толкова повече енергия черпим. Ходенето бос по тревата или по пясъка, разходките по плажа, катеренето по планината действително вършат чудеса с тялото и психиката на човек. Къмпингуването ни извежда от задължителното официално поведение – пред палатката или караваната няма значение как изглеждаш, дали ще си с прическа или грим и така можеш наистина да си позволиш да се отпуснеш, казва проф. Савова.

Отпуската е прекрасно време да се погрижим за тялото и здравето си. Например, може

да изградим здравословни навици като разходки, спорт, йога, по-лек хранителен режим

Нещо, за което обикновено нямаме време или желание през останалата част от годината, обяснява проф. Савова. Много е важно обаче навиците да останат и след ваканцията. И ако през отпуската сме изградили хубавата традиция да похапваме плод или ядки вместо шоколад, да пушим по-малко, да медитираме сред природата, защо да го прекъсваме и след като се завърнем на работното място?

И това, разбира се, не  е всичко. През ваканцията стресът намалява, отпадат не само служебните, но и семейните отговорности. По-рядко се налага да готвите и чистите, например. Вероятно едно от най-хубавите неща на ваканцията е, че човек обикновено успява да се наспи. А дори и да посреща изгрева край морето, то ранното ставане не е свързано с бързане за училището/детската градина, задръствания, задачи в офиса…

Добрият сън възстановява изгубените сили и повишава енергията ни

Ваканциите са време не само за почивка, но и за трупане на забавни спомени. Те могат да топлят не само през студената зима, но и през трудните моменти на работа. Мисълта за отминалите прекрасни дни на плажа продължава да произвежда хормоните на щастието в мозъка. Нещо, което може да използвате за „зареждане“ преди важна среща или фирмена презентация.

Успоредно с всичко останало, почивката много често е свързана с пътуване. А то обогатява с нови преживявания, нови срещи, нови емоции. Това, от своя страна, стимулира творческото мислене и да генерира идеи, които могат да се използват в работата или вкъщи. При пътуване, особено на по-екзотични места, човек има шанса да опита и по-различни приключения – като гмуркане, катерене по скали, ориенталски танци – все зареждащи тялото и успокояващи душата преживявания.

Почивката се „грижи“ и за нашия социален живот. Ако през останалото време сме много уморени за вечери с компания и срещи с нови хора, то през ваканцията бихме могли да отделим поглед от телефона, чатенето и социалните мрежи и да пием по една бира с приятели.

 

СЛЕД ВАКАНЦИЯТА


Върнете се в офиса в средата на седмицата




Ако отпуската ви вече е отминала, има и няколко трика, които може да ви помогнат да понесете по-леко завръщането към реалността, т.е. – работата. Не се връщайте в офиса още на следващия ден, след като сте акостирали от морето или слезли от планината.  Ако е възможно, останете поне 2 дни вкъщи, да оправите багажа, да се настроите емоционално за служебните задължения, съветва проф. Захарина Савова. Друг вариант е да се върнете на работа не в понеделник, който и без това е тежък ден, а в средата на седмицата. Така ще имате само 2-3 дни в офиса, преди отново да дойде уикендът и време за малко почивка.

Когато се появите на работното си място, по възможност, не скачайте веднага в  големите обороти – ще хвърлите много енергия, ще се преуморите, а ползите от отпуската бързо ще се изпарят. Направете си план като постепенно увеличавате задачите си до темпото, на което сте свикнали. След почивката със сигурност ще бъдете и по-продуктивни на работа. Когато сте по-продуктивни, сте по-щастливи, а когато сте по-щастливи, надминавате другите в това, което правите. И… не забравяйте да планирате следващата си почивка.







Психология на пазаруването Психология на пазаруването

Какво може да ни накара да похарчи парите си? Нуждата, рекламата, тънката търговска манипулаци, секса и насладата. Какво означава „психология на пазаруването", попитахме проф. Захарина Савова.

Диетата е опасна за здравето Диетата е опасна за здравето Затлъстяването е един от бичовете на съвремието и се свързва с редица болести. Опасни ли са допълнителните килограми или са симптом на нещо по-страшно, отговаря коуч Александра Иванова.
Как да преборим безсънието през есента Как да преборим безсънието през есента Есента, промяната на времето, студът често са причина да се въртим в леглото по цяла нощ и да се чудим какво да правим. На какво се дължи този проблем и как да си помогнем, попитахме д -р Даниела Чавдарова.
Защо мозъкът мрази диетите Защо мозъкът мрази диетите Какво се случва в мозъка ви всеки път, когато минете на диета, как наистина да се избавим от килограмите. На тези въпроси решихме да потърсим отговор точно преди деня за борба със затлъстяването.
12-те кръга на Ада, наречен „бърнаут“ 12-те кръга на Ада, наречен „бърнаут“ Чувствали ли сте се някога опустошени? Не ви се работи, не ви се среща с хора, слушате, но не чувате? Вероятно сте в капана на една от 12-те фази на „прегарянето". Как да се измъкнете? Отговаря гуруто Хамза Кан.
Преборете жегите с домашна лимонада Преборете жегите с домашна лимонада Лятото е сезон, в който природата ни предлага всичко необходимо за ядене, за да може тялото ни да функционира добре. Но кое е най-подходящо за жегите, попитахме д-р Галина Арабаджиева.
Как ни лекува любовта към себе си Как ни лекува любовта към себе си Бясното преследване на щастието често се оказва най-прекият път към нещастието. В стремежа да сме успешни, красиви, добри и усмихнати ставаме мазохисти. Как да се обикнем отново? Разкрива Лидия Петкова.
Бира с мярка пази сърцето Бира с мярка пази сърцето Бирата нерядко влиза в ролята на "най-добър приятел на човека". Оказва се обаче, че пивото може да е помощник на сърцето и щит срещу възпаления. Стига да е с мярка. Каква трябва да е тя? Попитахме д-р Лалка Рангелова.
Хапвайте череши при анемия и артрит Хапвайте череши при анемия и артрит Вкусни, сочни и лековити. Черешите са истински дар за здравето в началото на лятото. Как помагат при безсъние, ставни проблеми и нередовен стомах? И могат ли от приятел да станат враг? Отговаря доц. Светослав Ханджиев.
Йогата изглажда целулита за месец Йогата изглажда целулита за месец "Портокаловата кожа" обикновено е сигнал, че обмяната ни "куца". Колко време и усилия са нужни, за да се спасим от нея - с асани, чайове и масажи? Попитахме хомеопата и йога инструктор д-р Мариян Иванов.
1 2 3 ... 5 »