Наздраве

Бира с мярка пази сърцето

30-06-2017 07:00
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Бира с мярка пази сърцетоДозата за дамите да е 330 мл на ден, а за мъжете - по две, предупреждава д-р Лалка Рангелова
Може да ни утешава в парка, докато гаджето закъснява. Може да ни разхлажда и у дома, след като сме приспали децата и имаме малко време за себе си. А може и просто да си поръчаме „още една от същата" в любимото заведение след работа. С балончета или без, с пържени картофи или „на чисто". Бирата! Какви са ползите и вредите от нея? Попитахме д-р Лалка Рангелова, главен асистент в отдел "Храни и хранене" в НЦОЗА.

Бирата вероятно е сред най-старите питиета, които хората са започнали да си приготвят. Има сведения, че кехлибарената напитка се консумира още от 5000 години преди новата ера. Тя се произвежда от ферментация на зърна, най-често ечемик, но може и от пшеница, ръж или царевица, като за аромат се добавя хмел, който й придава специфичния горчив вкус, обяснява д-р Лалка Рангелова. 

ВИЗИТКА

Д-р Лалка Рангелова завършва Медицински университет - Пловдив. Придобива специалност „Хранене и диететика" в Медицински университет - София. Тя е главен асистент в отдел „Храни и хранене" на Националния център по обществено здраве и анализи, член е на Българското научно дружество по хранене и диететика, на Българската асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания (БАСОРД), на Международната асоциация по затлъстяване (IASO), на Федерацията на европейското общество по хранене (FENS). Автор и съавтор е на научни трудове и препоръки за здравословно хранене на населението, както и в над 70 научни публикации по специалността. Лектор е на курсове за следдипломно обучение на лекари и здравни специалисти в училища по здравословно хранене.

В пивото най-често има съдържание на над 90% вода, 4% въглехидрати, а останалото са белтъци, витамини, минерали, биологично активни вещества и алкохол. Алкохолното съдържание варира от 4% до 10%. В бирата има и витамини – най-вече от В група, както и различни минерали -

калций, желязо, магнезий, фосфор, калий, натрий, цинк, мед, манган, селен, флуорид и силиций

Последният има отношение към растежа и развитието на костите и свързващите тъкани, уточнява експертът по хранене. Освен това бирата се отличава с богатото си съдържание на полифеноли, като флавоноиди и фенолна киселина. А е известно, че храните, богати на полифенолни съединения, имат свойството да предпазват от болести, свързани с възпаления.

И докато прекаляването с алкохол върху човешкото здраве е много добре проучено, то ролята на умерената му консумация продължава да бъде обект на дебати в научните среди. Както се казва – важното е да се употребява с удоволствие и с мярка.

Умерената консумация на алкохол чрез бира означава прием на ден от 1 бутилка от 330 мл за жените и 2 бутилки от 330 мл за мъжете, обяснява д-р Рангелова. Според данни на USDA (Министерството на земеделието на САЩ), споменатите вече 330 мл осигуряват около 140 ккал енергия. Иначе казано, това са

7% от енергията, необходима за тялото

при препоръчителен прием от 2000 ккал на ден.

В средиземноморския начин на хранене консумацията на бира се нарежда на второ място след тази на вино. Сравнението на здравните ефекти на умерената им консумация показва, че и двата вида напитки имат протективен ефект по отношение на сърдечно-съдовите заболявания, казва д-р Рангелова. И обяснява, че това се дължи основно на неалкохолните компоненти на бирата и виното, а именно фенолите. Тези вещества са „отговорни” за положителните промени в липидния профил на човек, за повишаването на антиоксидантната защита, както и за

намаляване на проявите на различни възпаления

Ограничени данни има и за протективен ефект на умерената консумация на бира по отношение на невродегенеративните заболявания, добавя д-р Рангелова. И понеже напоследък става все по-популярно пиенето и на т.нар. безалкохолна бира, това също може да се отбележи като плюс. Този вид съдържа ценните биоактивни вещества от пивото, но в него няма алкохол и може да бъде подходяща алтернатива, обяснява д-р Рангелова. Бирата, която не съдържа глутен пък, е подходяща за пиене от хора, които имат непоносимост към него, тъй като тя не оказва неблагоприятните ефекти върху здравето на хората с тази диагноза в сравнение с обичайната, която го съдържа.

Но както с всичко, с което се прекалява, и прекомерната употреба на пенливата напитка може да донесе неприятни последици. Високата консумация на алкохолни напитки, независимо от техния вид (в това число и бира), се свързва с

повишен риск от рак на устната кухина, фаринкса, хранопровода, млечната жлеза

колона, черния дроб и панкреаса, с повишен риск от мозъчен инфаркт, повишена смъртност от цироза на черния дроб, напомня д-р Рангелова. Пиенето на по-големи количества пиво, подобно на другите алкохолни напитки, води и до сериозни социални проблеми, като пристрастяване, инциденти или травми. Злоупотребата с него може да предразположи хората към абдоминално затлъстяване, което представлява натрупване на коремни мазнини, известно като „бирено коремче“. Освен това може да увеличи апетита и така да породи повишен прием на храна. Не бива да се забравя, че продължителното пиене на големи количества бира може да доведе и до хроничен алкохолизъм.

 

НАПРАВИ СИ САМ


Маска с пиво за сияйна коса




Бирата може не само да се пие, но и да помага за сияйна кожа или хубава коса. Може просто да полеете поизветрялото пиво върху косата си или да нанесете с памук върху корените. След това оставете маската да подейства 10-15 минути, преди да влезете в банята. Друг вариант е да разбиете един жълтък и да го смесите с чаша топла бира. Към това може да добавите няколко капки масло (например розмарин, лавандула, чаено дърво, арган). Разбъркайте добре, намажете добре косата и завийте с найлонова шапка и кърпа за по-голям ефект.

Пивото може да бъде много полезно и като част от маски за лицето. Един от вариантите е да смесите бира, лъжица мед, малко зехтин и към това да изстискате сока от един лимон. Намажете лицето и останете така поне 15 минути, преди да изплакнете. За освежаване на кожата пък помага комбинацията от настърган суров картоф и 2-3 супени лъжици бира. Наложете получената каша върху лицето, изчакайте 10-15 минути и измийте с топла вода.







В ритъма на щастието В ритъма на щастието За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки Водна гимнастика за всеки Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то? Филър – що е то? Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
Бягането - лекарство за модерния живот Бягането - лекарство за модерния живот За рисковете от маратона и ползите от бягането в умерени граници, обяснява физиотерапевтът Димитрина Сивкова.
Да се влюбиш за 60 секунди Да се влюбиш за 60 секунди

Как да открием любовта, как да я възродим за нас лично, има ли универсални рецепти или поне някакви правила, точно на "Св. Валентин" попитахме проф. Захарина Савова.

Тенисът ни прави по-умни Тенисът ни прави по-умни Гришо вдъхновява мнозина да последват примера му. За ползите и вредите, за важните неща, които трябва да знаем за тениса, се обърнахме към д-р Мариета Караджова.
Четири диети за перфектна фигура Четири диети за перфектна фигура

Времето бавно се затопля и пролетта чука на вратата. Експертите съветват именно сега да започнем с премахването на излишните килограми от зимните месеци. 

Езикът на цветовете Езикът на цветовете Цветът на 2018-а година е ултравиолетовото. Какво означава и как ни влияят цветовете, попитахме Елица Великова. Тя е арт терапевт и психолог.
Храната - начин на употреба Храната - начин на употреба Можем ли да се пристрастим към храненето? Каква е връзката му с чувствата ни и възможно ли е храната и щастието да бъдат със знак за равенство? Попитахме проф. Захарина Савова.
1 2 3 ... 6 »