РЕЛАКС

Медитация вместо хапче за сън

24-02-2017 06:50
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Медитация вместо хапче за сънМантри и музика с тета вълни гонят кошмарите и стреса, обяснява йога учителят Милена Голева
Едва ли има човек, който в някакъв момент от живота си да не е страдал от безсъние. Дали – заради проблеми в работата или покрай вълненията около сватбата, все едно. Според учените, хората, които имат проблеми със заспиването, се увеличават прогресивно, а основна причина за това е стресът. Липсата на сън обаче разболява, защото именно нощем презареждаме „батериите". Как медитацията може да се превърне в сънотворно, попитахме Милена Голева. Тя е преподавател по йога и е автор на специална програма за спокоен сън.

Медитацията помага на хора, които заспиват трудно, будят се през нощта – било от кошмари или от напрежение, или пък стават уморени сутрин, обяснява Милена Голева. Може да помогне и на онези, които пътуват на далечни разстояния със самолет и често превъртат часовника. Подходяща е още за хора, които работят на смени и им се налага да заспиват в непривични часове – рано сутрин или по обяд.

ВИЗИТКА

 

Милена Голева е завършила педагогика, а след това и НСА. Учила е и в "Кришна Мачаря йога мандирам" – известно училище в Индия. Голева е преподавател в изкуството на йога, медитация и позитивно чувстване. Има повече от 12-годишен професионален и над 22-годишен личен опит в медитацията. Основател е и преподавател в националната верига от йога студиа Yoga Place. Създател е на специални програми за сън, за релаксация на деца и за постигане на идеалното тегло.

Целта е да се получи пълен физически покой и да се намалят тревожността и стреса. Програмата, която е създала йога учителката, е на запис и има няколко етапа. По време на първия е необходимо да се „изключим“ от отминалия ден и да отпуснем тялото, обяснява Голева. Мантрите, включени в нея, са специално подбрани, за да позволят да се отпуснем. Много често вечер мозъкът продължава да работи – да анализира отминалия ден и да отмята задачите, които му предстоят за следващия, обяснява Милена. Затова е категорична, че

първо трябва да „пуснем деня да си тръгне”

като да осъзнаем, че той е част от миналото.

След това идва ред на отпускането на всички части на тялото. В програмата е включена и специална визуализация. Идеята е да си представите как следващият ден започва и приключва „като по ноти“ – да „видите“ как протичат важните срещи или преговорите за нова работа, например. А това ще подпомогне и предизвика и доброто развитие в реалността на следващия ден, твърди йога инструкторката.

В последния етап от медитацията идват и специални призиви като „Отпуснете се! Отпуснете се още повече“. Най-често човек по това време вече реално е заспал. „Майка ми сподели, че си пуска вечер медитацията вечер и заспива на 20-та минута и така няколко пъти. Но понеже иска да знае какво още има до края, си я пуснала на следващия ден по обяд, за да разбере, но пак… заспала”, смее се преподавателката по йога.

Цялата програма се случва на фона на музика, създадена от австралийския композитор Кристофър Лойд Кларк. В нея са „имплантирани“ звуково т.нар. тета вълни, така че комбинацията от глас и мелодия има свойството да въвежда в състояние на спокоен сън и да „отмива” стреса в дълбочина.  За тета вълни се говори, когато организмът изпада в много дълбока релаксация - миг преди да заспи или секунди преди да се събуди напълно. Тогава вибрациите на мозъчните вълни спадат до 4-7 цикъла в секунда.

И въпреки че цялата медитация

продължава около 45 минути

много хора заспиват много преди да приключи. Защото целта е да се отпуснат, а не да я изслушат до край. Важно е човек да се захване с медитирането, след като вече се е приготвил за спане, измил е зъбите, сложил е удобно бельо и пижама, а в стаята е тихо и тъмно.

В определен момент от практиката настъпва и възможността човек сам да програмира събуждането си на следващия ден. „Хората са ми споделяли, че се забавляват с тази техника, защото си поставят за цел коренно различни часове от обичайното – но буквално 2-3 минути преди да звънне часовникът, стават”, разказва Милена. Тя обяснява това явление с факта, че човек взима решение кога ще се събуди в момента, когато мозъчните вълни минават от алфа към тета ниво. „Така се подава сигнал към подсъзнанието. А мозъкът автоматично поема тази информация. И човек вече е спокоен и заспива, защото знае, че на следващия ден ще се събуди, когато трябва”, обяснява Голева.

Самата Милена, която преподава повече от 12 години медитация,  признава, че понякога използва техниката за спокоен сън след по-тежък и напрегнат ден. „Целта на подобна практика е не да ни заведе в някаква пещера, далеч от света, а да направи ежедневието ни по-качествено, да имаме повече енергия и да се чувстваме по-добре”, обяснява йога учителят.

ТРИКОВЕ


Хъркането приспива
 

И медитацията не може да ви приспи? Ето няколко трика, които могат да помогнат

  • Проветрявайте добре помещението, където ще спите, преди лягане и не прекалявайте с топлото. Според проучване на учени от „Бъркли", най-подходящата температура за сън е около 18,3 градуса. А за хората, които обичат да се завиват с по- дебела завивка - дори по-ниска, около 16 градуса
  • Изградете си собствен ритуал преди лягане – така тялото и умът ще знаят, че трябва да се подготвят за съня. Успокояваща вана, горещ душ, четене на книга – според желанията, важното е да бъде нещо само за вас, колкото и задължения да имате, колкото и време да ви е нужно, за да приспите децата
  • Може да си измислите собствена мантра, която да повтаряте в леглото, докато се унесете – съвсем простички думи от рода на „Щастлив съм, защото ... " или „Благодарен съм, защото..."
  • Помага и т.нар. визуализация – някои си представят златиста енергия, която облива постепенно цялото им тяло и ги зарежда с нова сила, други си мислят за любими хора, трети се пренасят мислено на екскурзия по красиви места
  • Отпуснете мускулите си един по един - започнете от пръстите на краката, стъпалата, минете през глезените, колената и бедрата, а след това се прехвърлете към корема и гърба, за да приключите с върха на пръстите на ръцете
  • Може да си свалите и някое от специалните приложения за телефон, които следят съня и записват звуците, хъркането и дишането ви през нощта или пък ви предлагат музика с дзен звучене или други релаксиращи мелодии – като звуци от природата, мелодия с флейта или ромон от дъжд






Планината като алтернативен лечител Планината като алтернативен лечител Морето често печели битката срещу планината, когато трябва да се избира между двете. Балканът обаче има своите тайни и предимства, какви са те, попитахме доц. Гергана Ненова.
Липата чисти бъбреците и гони умората Липата чисти бъбреците и гони умората Дъхът й е най-сладкият аромат на лятото. Успокоява, зарежда и те пренася в безгрижното детство. Какви други полезни свойства има липата? Попитахме фитотерапевта д-р Мариян Иванов.
772 билки се крият в „аптеката на Господ“ 772 билки се крият в „аптеката на Господ“ Вълшебен е Еньовден. В нощта срещу 24 юни самодивите лудуват из полето, тайните се разбулват насън, уроките и магиите за любов попадат точно в целта, а билките ухаят по-силно и лекуват по-мощно. Ето защо.
Кехлибар помага на щитовидната жлеза Кехлибар помага на щитовидната жлеза Още от дълбока древност кристалотерапията е била оръжие срещу редица болести. Кои са те? И как ни лекуват кехлибарът, аметистът, тюркоазът и розовият кварц? Отговаря гранд мастер Екатерина Стоянова.
Рейки изчиства организма за 21 дни Рейки изчиства организма за 21 дни Здравето ни се крепи на баланса между ИН и ЯН, вярват на Изток. Когато се изгуби, аурата се „пропуква”, чакрите се „замърсяват” и се отключват болести. Как ни спасява Рейки? Попитахме мастер Екатерина Стоянова.
6 оръжия срещу пролетната умора 6 оръжия срещу пролетната умора Изтощение, апатия, опънати нерви - това наследство ни оставя отиващата си зима. Как да се опълчим на пролетната умора и да се заредим със сили и настроение? Отговаря д-р Галина Арабаджиева.
Чаена аптека срещу студ Чаена аптека срещу студ Студът и грипът продължават. Спасението от тях в зимата обаче може да дойде под неочаквана и приятна форма - чаша горещ и ароматен чай.
Арттерапия за душата Арттерапия за душата В живота на човек понякога нахлуват тежки периоди или още по-тежки болести, когато хапчетата и лекарите не могат да бъдат са достатъчни. Тогава на помощ идват докторите за душата.
Джиндижфилът гони болките в гърлото Джиндижфилът гони болките в гърлото От години се използва за лечението на главоболие и мигрена, но спомага и за облекчаване на настинки.
Закаляването държи настинките далече Закаляването държи настинките далече „Болните се лекуват от лекарите, а здравите трябва сами да се грижат за себе си". Това казват мъдрите хора. Въпросът е какво да направим, за да сме здрави.
1 2 »