НОУ-ХАУ

Има ли лек за смога-убиец?

10-02-2017 10:04
Лора
Лора
Симеонова
lora@mail.bg
Има ли лек за смога-убиец? В света го борят с безплатни рейсове, „въртележка” с трафика и забрана на дизела
3 млн. души годишно убива смогът всяка година, показват данните на Световната здравна организация (СЗО). София пък е европейската столица с най-мръсен въздух, категорични са при последното си проучване от Европейската агенция по околна среда. От началото на годината столицата ни чупи рекорди. 30 дни фините прахови частици са били над нормата, като понякога завишението им е стигало до 9 пъти, показват данните. Има ли рецепта за борба с убийствения смог? Clinica.bg потърси добрите световни примери.

700 софиянци падат жертва на смога всяка година, показва черната статистика. Мръсният въздух е мор за болните с ХОББ, астма и сърдечно-съдови заболявания. В последния месец те са поставени пред истинско изпитание. При допустими 35 дни в годината със завишена концентрация на фини прахови частици във въздуха, от началото на 2017 г. е имало 30 такива в столицата, показват данните на експертите. Като показателите са достигали рекордните над 400μg/m3 при норма от 50μg/m3.


Дишай само в краен случай в София

Столична община готви спешен пакет с мерки, част които предизвикаха усмивки у шофьорите. Като например – идеята в центъра да се кара с не повече от 30/км в час, което – така или иначе – е ежедневие в задръстванията и затлачените от паркирани коли улички в града. Екипът на Йорданка Фандъкова се ангажира още от март в дните с голямо запрашаване градският транспорт да е безплатен – както е отскоро в Скопие, а в най-замърсените зони на столицата да не се движат автомобили. Спирането на дизеловите коли без катализатори от „Пътна полиция”, глоба от 100 лв. и въвеждането на екомаркер пък е другата спешна мярка на общинарите. От „Московска” 33 обещават още да мият улиците по-често и през 2017 г. да засадят двойно повече – или 1200, дървета по основните булеварди и 200 дка гори в покрайнините на София. Има идея и по ОП „Околна среда” да се монтират филтри на комините на домакинствата, които в 21 в., в европейска столица, продължават да се топлят на дърва и въглища.

Колкото и добър да е този екшън-план обаче, той не може да се справи с „корена на злото”, който трови въздуха ни – бедността. Защото България е с най-стария автопарк в Европа. А непосилните за мнозина цени на тока и парното принуждават стотици хиляди да се топля с печки на твърдо гориво от времето на прабабите си. И само глоби и ограничения няма как да изкоренят проблема. Затова, наред със санкциите, по света залагат и на стимули при битката със смога-убиец. Как го правят? Ето и световният опит – от Пекин до Осло. 


Екополиция гаси барбекюта в Пекин


Екополиция се бори с убийствения смог в Китай от януари 2017 г. 8 пъти над нормата е отровата във въздуха в Пекин. 1 млн. са жертвите му всяка година в Поднебесната империя, 1/3 от тях – в големите градове, а в най-страшните дни местните си остават у дома. През последните 3 години правителството превърна битката със замърсяването в приоритет. За последната година Пекин постига доста – спряна е и последната електроцентрала на въглища, общата консумация на твърдо гориво е намалена с 30 на сто. Очаква се затварянето на още 500 000 допотопни фабрики, спирането на 300 000 от най-старите автомобили. От няколко седмици пък „зелени полицаи” патрулират из улиците и глобяват за прашни пътища, горене на отпадъци и палене на барбекюта в задния двор. Истинските виновници за отровата в китайския въздух обаче засега остават „свещени крави” – заводите. Резки мерки срещу гигантите в промишлеността обаче властта не предприема, защото се бои от „шамар по икономиката” – финансови загуби, уволнени работници и протести.


„Игра” на четни и нечетни от Делхи до Атина


„Въртележката” на колите с четни и нечетни номера като борба със замърсяването има 35-годишната традиция в Атина. По същата схема воюват със смога от няколко години и в пренаселеното Делхи, като глобата за нарушителите е $40. В Париж също пробваха с тази тактика, но местната управа не е доволна от резултатите. Там периодично я комбинират с безплатен градски транспорт и ограничение на скоростта от 70 км/ч. Мярката работи по-успешно и в много от не толкова големите италиански градове – като Торино, Верона и Венеция. Световният опит обаче показва, че „разреждането” на трафика само по себе си не може да реши проблема с отровния въздух – то трябва да е само едно от оръжията в „арсенала” на местните власти. Затова в последната година все повече мегаполиси и цели държави преминават към драконовски мерки срещу „отровните” коли.


Смърт за дизела до 2025 г.


Пълна забрана за дизеловите коли до 2025 г. си обещаха Париж, Атина, Мадрид и Мексико Сити на последната среща на кметовете от C40 (Cities Climate Leadership Group) – мрежа, в която членуват 83 от най-големите градове в света. Експертите са изчислили, че нафтата освобождава 15 пъти повече вредни емисии в сравнение с бензина. А близо половин милион европейци са погубени от мръсните газове на колите. За жалост, около 50 на сто от автомобилите на Стария континент в момента се движат на дизел, докато в САЩ този процент е само 3 на сто.

Колите на нафта са „персона нон грата”  и в столицата на Норвегия – Осло. Там миналия месец ги забраниха заради отровната мъгла – поне по общинските пътища и големите шосета, които пресичат града. Идеята на богата Норвегия е от 2025 г. да забрани напълно не само дизеловите автомобили, но и бензиновете. Планът е до 2050 г. по магистралите на кралството да се движат само електромобили. Макар да е сред топ износителите на петрол, Норвегия ще отдели по 420 млн. евро годишно за дотации, които да стимулират пазара на коли на ток. Още 1 млрд. пък ще бъдат похарчени за веломагристрали, които да свързват 9 големи града.

Същата тактика е възприела и Холандия, която от 2025 г. иска да се оттърве от двигателите с вътрешно горене. В Страната на велосипедистите електромобилите навлизат най-бързо. Според статистиката, 1 от 10 в Холандия кара кола на ток.


„Плащаш и влизаш” в Белгия


1 февруари и Белгия въведе сурови санкции за колите-отровители. Във втория по големина град – Антверпен, 20-километровата централна зона се охранява като крепост. Старите коли, макар и с филтри, могат да влизат в нея само след регистрация в специален сайт. През същата процедура минават и чужденците, дошли с автомобил в града. Собствениците на колекционерски коли на повече от 40 години пък трябва да плащат такса, за да се фукат с тях из центъра. Глобите за нарушители са от 125 до 350 евро. А антверпенската система вероятно скоро ще заработи и в столицата Брюксел, както и в Гент и Мехелен.

 

ЧЕРНА СТАТИСТИКА

 

По-зле сме от Китай




България е на второ място по смъртност заради мръсния въздух, показва последната класация на СЗО. У нас смогът се оказва фатален за 118 на 100 000 души население. По-зле е само в Украйна, която ни „бие" със 120 на 100 000. След нас са Беларус и Русия, а Китай и Индия са чак на 10-то и 27-място, показват данните. На обратния полюс са Исландия, Финландия и Канада.

Близо 90% от всички смъртни случаи заради мръсен въздух са в бедните страни, алармират от СЗО. Около 94 на сто от тях са причинени от сърдечно-съдови заболявания, инсулти, ХОББ, астма и рак. А най-смъртоносни са фините прахови частици от 2.5 микрона, които проникват в белите дробове, известни като PM 2.5, обясняват експертите от СЗО.







Сменят старите печки с климатици за по-чист въздух Сменят старите печки с климатици за по-чист въздух Желаещите да участват в програмата на Столичната община могат да кандидатстват до 20 август
Проверяват коли за замърсяване на въздуха Проверяват коли за замърсяване на въздуха Съставени са 4 акта, целта е да не се движат автомобили с техническа неизправност
Продължава подмяната на стари печки за по-чист въздух Продължава подмяната на стари печки за по-чист въздух През април стартира кампанията на Столична община, която ще обхване 15 хил. домакинства
Жълт код за мръсен въздух в сряда Жълт код за мръсен въздух в сряда Мият улиците в София по разпореждане на кметa Йорданка Фандъкова
Мръсен въздух в София и днес Мръсен въздух в София и днес Червен код се очаква в Павлово и Хиподрума, жълт в Надежда и Дружба
Глобяват за замърсяване на въздуха Глобяват за замърсяване на въздуха Инспекторите се натъкнали на над 300 нерегламентирано изхвърлени гуми, от началото на 2020 г. са издадени 10 акта на нарушения
Вдигат данъците за колите в София Вдигат данъците за колите в София Мярката е насочена срещу мръсния въздух, очакват се 38 млн. лв. повече в бюджета на СО от увеличени налози през 2020 г.
Следим въздуха в реално време Следим въздуха в реално време Данните от 22- те сензорни станции в София са налични онлайн, казаха от Столична община
Пак смог в София Пак смог в София Буферните паркинги към метрото са безплатни днес на 19 декември, казаха от Столична община
Безплатни паркинги в столицата Безплатни  паркинги в столицата Буферните зони са освободен от такса, заради мръсния въздух
1 2 3 ... 7 »