В БАСЕЙНА

Джогинг под вода лекува вените

27-01-2017 06:32
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Джогинг под вода лекува вените Аква гимнастиката улеснява раждането и бързо топи килограмите, обяснява кинезитерапевтът Стефка Владова

Има хора, които обожават да релаксират в морето, като се оставят на течението. Други не спират да ритат, скачат, бягат или дори танцуват във водата. Трети просто й се наслаждават, като плуват надалеч. Има и такива, които сякаш се бият с вълните. Всички тези упражнения съчетава в себе си водната аеробика, която става все по-популярна у нас. Защо аква гимнастиката е толкова полезна за бременните и пациентите с проблеми със съдовете и ставите? Попитахме Стефка Владова, идеен ръководител на сектора по физиотерапия и рехабилитация в Медицински комплекс „Д-р Щерев” в София.

"Морето" може да не е химера дори в най-мразовития януари. А час тренировка в басейна да ни зареди със сили и настроение в напрегнатия делник. Най-хубавото е, че аква гимнастиката може да се практикува без скъпа екипировка, макар че е добра идея да имате специални обувки за басейна. И разбира се - желание да правите джогинг, да изпълнявате елементи от фитнеса и бойните изкуства, но във вода и на фона приятна музика.

ВИЗИТКА

Стефка Владова е завършила Медицински университет – Пловдив, специалност „Рехабилитация и физиотерапия", а след това специализира кинезитерапия към НСА. Работи в сектора по физиотерапия и рехабилитация в Медицински комплекс „Д-р Щерев" в София, където действа специален аква център за бременни, бебета и родители с деца.

Заниманията във водна среда безспорно могат да бъдат полезни по време на бременността. Много е важно обаче басейнът, в който бъдещите майки ще правят тези упражнения


да бъде с перфектна хигиена

Заради това добре проверете къде ще провеждате своите занимания. Другото, което трябва да имат предвид бъдещите майки, е, че всяка бременност е индивидуална. Заради това е добре преди да пристъпят към гимнастика във водата, да се посъветват със своя гинеколог. Не е препоръчително упражненията да се правят и от жени, за които е ясно, че не трябва да се впускат и в грам физически натоварвания, а по-скоро е задължително „да пазят леглото“. Ако се изключат всички тези условия, то водната аеробика по време на бременност e прекрасен начин да се размърда всяко едно мускулче от тялото.

Движенията във водата се извършват много по-свободно, много по-плавно, защото тялото се чувства по-леко. Упражненията имат голямо значение за цялостното кръвообращение в тялото, а това, от своя страна,

допринася за по-доброто хранене на плода

обяснява Стефка Владова, физиотерапевт.  При такива занимания за бременните се избират упражнения със строга закономерност за деликатното им състояние, като се избягват тези, които засягат кръста и корема. Благодарение на плавните движения във водата, организмът се подготвя по-плавно за раждането. Настъпват не само хормонални промени, но и изменения в костно-ставния апарат и мускулите. По време на бременността се увеличава се производството на еластин – биологична предпоставка, за да се разтяга по-лесно мускулатурата на корема и тазовото дъно, което от своя страна е подготовка за процеса на раждането.

Успоредно с това, съвременната жена държи на фигурата си. Заради това водната гимнастика е и заниманието, което ще даде сила на всяка бъдеща майка да се чувства щастлива и в добра кондиция и няма  да позволи на кожата и мускулатурата да се отпуска излишно, казва физиотерапевтката. Освен това предотвратява появата и на стрии.  

Обикновено в края на втория триместер, много често при жените намалява притокът на оросяването към таза в резултат на притискането на основните кръвоносни съдове. И това неудобство твърде често е в комбинация с обездвижено всекидневие, постоянно седене пред компютъра или в неудобна поза. Заради това водната гимнастика е особено

полезна в борбата срещу досадните крампи

и леки схващания в краката,  които няма как да не са измъчвали поне веднъж жена, която е била бременна. В някои случаи, след като плодът започва да нараства (в третия семестър) и да почва да притиска органите, може да се стигне и до леки отоци. Движението във вода подпомага лимфотока в тялото.

Плуването е единственото и най-доброто средство, което - без много усилия - е перфектно при наличие на разширени вени или като профилактика, казва Владова. Водната гимнастика в тези случаи може да бъде полезна не само за бременни, но и за възстановяването им след раждане, както и за други пациенти с тази диагноза. „Налягането, което водата оказва върху периферните кръвоносни съдове, няма аналог при възстановяването на разширените вени, както и за профилактика”, уточнява тя. В случай на пациенти, които са претърпели операция, именно аква спортът може да помогне да се поддържа тонуса на периферните кръвоносни съдове. Раздвижването и рехабилитацията във вода

се препоръчват и на хора след операция

както и след поставяне на колянна става или тазобедрена става. И понеже става дума за лечебна физкултура с висока интензивност – то всички ефекти здравословни ефекти могат да бъдат комбинирани с чувствително намаляване на теглото. Причината е, че заради съпротивлението на водата, всички движения в басейна са по-бавни и плавни, но пък заради тях се изразходва повече енергия. Идеален вариант, ако искате да свалите няколкото килца, останали след раждането.

Хора с висока температура или пациенти с екзема или друг кожен проблем обаче трябва да се въздържат от  аква гимнастика, докато се справят с неразположението си. Водните упражнения не са препоръчителни и при пациенти с остри инфекции или инфекциозни заболявания.

 







Ваната помага на сърцето и нервите Ваната помага на сърцето и нервите Да се отпуснеш сред морските вълни през лятото е не просто почивка, това може и да ни лекува. Как може водата да ни помага през цялата година, попитахме Симеон Костов.
Гимнастика пред телевизора Гимнастика пред телевизора Даже и да сте имали спортна програма за лятото, през есента и зимата става все по-трудно да я спазвате. Има начин да не се обезвижвате съвсем. Може да правите гимнастика в офиса и вкъщи, казва Диляна Костова.
Депресия след отпуска – нормално Депресия след отпуска – нормално

Даже и добре да си поживее човек, отпуската все някога свършва. Какво да правим и как да се спасим от бездната на депресията след нея, попитахме проф. Захарина Савова.

Чистят тялото с отрицателни йони Чистят тялото с отрицателни йони Йонната детоксикация е един вариант да изчистим тялото си от вредни вещества. Как става това, какво представлява този метод, обяснява Симеон Костов.
Привличаме здравни туристи със СПА Привличаме здравни туристи със СПА Слагат в ред центровете за масажи и лечение с кал и минерална вода
Ездата прави чудеса при МС Ездата прави чудеса при МС Рехабилитацията и психологическата подкрепа са изключително важни при битката с множествената склероза. Как хиппотерапия, плуване, йога и пилатес помагат на болните с МС? Разкрива кинезитерапевтът Инна Иванова.
Радонът е лек при депресия и диабет Радонът е лек при депресия и диабет Лекарството е в дозата. Доказва го и радиоактивният газ радон. Как ваните и инхалациите с него лекуват болката и кошмарите и помагат на сърцето, щитовидната жлеза и жлъчката? Разказва Симеон Костов.
Кални бани лекуват артрит и жлъчка Кални бани лекуват артрит и жлъчка Дискова херния, коксартроза, проблеми с черния дроб и стомаха. За всяка от тези диагнози калолечението може да се окаже спасение. Какви видове е то и колко процедури са ни нужни? Отговаря Симеон Костов.
47 500 на евтин санаториум от 3 април 47 500 на евтин санаториум от 3 април Доплащането е от 10 до 18 лв. на ден, 49 комплекса са в програмата на НОИ
Сауната лекува шипове и астма Сауната лекува шипове и астма Сауната е аптеката на бедняка, казват финландците. Кои болести "обичат" релакса в жегата? Защо сауната е благотворна след спорт? И отлабва ли се на 90 градуса? Отговаря рехабилитаторът Симеон Костов.
1 2 3 »